donderdag 6 december 2012

Leren mediteren [4] - Knielen is niks speciaals ! - mijn meditatiebankje

Mijn meditatiebankje heeft een verhaal.


In de eerste week van de training bij dokter Maex toonde hij ons het materiaal dat we zouden leren 'gebruiken'.

In oosterse culturen zit men niet op een stoel, mensen knielen er hun hele leven voor van alles en nog wat, op hun werk, aan tafel enz.

Wij zijn dat niet zo gewoon. Knielen deden we alleen in de mis, of voor een koning of zo. Knielen is voor ons iets 'buiten gewoons'. Laat dat idee los, het knielen is niks speciaals - geen bidden of zo.

Meditatie komst uit het oosten dus is oorspronkelijk knielend. Als je dat niet van jongs-af-aan doet dan gaat dat niet zo lang goed. Zo was het bij mij. Eén of twee minuten en mijn bovenbenen, knieën, enkels.. werden doof of deden pijn.

Je kunt mediteren op een stoel, maar ik wou het toch graag knielend doen. Ik leerde het verdragen, maar als een goede westerling gebruik ik een hulpmiddel m.n. het meditatie-bankje ! Je knielt, en toch zit je op je poep, voila !
een kussen of matje onder de knieën.

Ik toon het je hier, en dat zit het er weer op voor vandaag. Leren mediteren is een eitje. 
Als je zit hou je je rug recht, schouders lichtjes achteruit. Ik ga er niet te veel over doorbomen, je merkt het zelf heus wel. Als je bent zoals ik dan zak je lekker door en moet je af en toe corrigeren. Niet erg, gewoon rustig doen en er tevreden mee zijn. Het is geen turnwedstrijd.

Ik mocht bij Edel Maex een bankje lenen, en mijn schoonvader Louis maakte het na in eikenhout, de lievelingshoutsoort van mijn vader zaliger Jos de schrijnwerker. Leuk en onverwoestbaar stevig ding dat ik zelf enkele laagjes vernis gaf. Ik klap het op, twee elastieken voor een boterhammendoos er rond, en het kan overal mee.
mediteren of niet - met mijn vingers er tussen zeg ik nog steeds sh**

Je vindt die bankjes in alle materialen overal op het internet.

Doe niet te speciaal, Have fun. Namaste !
coach Clark Kent

1 opmerking: