maandag 10 december 2012

Leren mediteren [13] - Blijven Zitten is confronterend

coach Clark Kent gaat met jou samen leren mediteren. Een gratis training die je leven veranderen zal !

Ik doe reeds twee jaar zitmeditaties - die leren we samen in een volgende week - die zijn soms erg confronterend

Veelal 'voel' ik me tijdens het zitten niet perse ontspannen, eerder aandachtig. Ik tel mijn ademhaling totdat mijn gedachten kalmeren. Als dat redelijk snel gebeurt dan voel ik mijn lichaam doof worden, of zie ik wat kleurtjes of licht (meestal heb ik mijn ogen toe). 
Als ik op sta ben ik weer fris.

Vandaag voelde ik emoties; boosheid en verdriet en ook lichte paniek in mijn lichaam. Moeilijk te beschrijven onrust, tintelingen.

Onlangs werd ik getest, het verliep goed, vooral qua persoonlijkheidstest vind ik dat no problemo. 

IQ-tests, en zeker de hele korte, daar heb ik meer weerstand tegen, zelfs bij het invullen ervan. Ooit getest en 111 gehaald, zo een getal dat je bij blijft. Wens het nooit meer te doen. Bah, getallen op mensen plakken vond ik altijd slecht, ook al zei de leerkracht psychologie dan nog dat het slechts indicaties zijn. 
Dat IQ van mij is gemiddeld (zocht het op), en daar ben ik content mee wat mijn 'verstand' aan gaat. Ja oeff. Ik haal er toch heel mooie resultaten mee en ben nooit blijven zitten (toepasselijk).

Nu zei de psychologe dat het eerder zwak was en vroeg hoe dat kwam. Weet ik het, weerstand. 
Naargelang ik niks meer hoor, stoort me dit wel, dit 'zwak!'.

Ik had weinig geantwoord i.v.m. 'dromen' en 'de wereld verbeteren' dus was dat weinig aandacht voor kwaliteit 
..nou moe, dat juist tegen mij zeggen, mr. verbeterproject, mr. toekomst en communicatie, tiens. brrr. 

Komaan Kent, denk na..
..mensen willen allemaal hoogbegaafd zijn. Onrealistisch want dat is nu juist de betekenis van gemiddeld 
..vaak zijn de slimmen licht autistisch, al kent Kent een hele échte die ook nog cool is én gebreken heeft (oef, normaal dus).
..zei ze nog 'negatieve' dingen over me?, nee, noop. 
Laat 't dan maar gaan. Laat 't gaan. Laat 't gaan.

Je bent gewoon ongeduldig. 

Dat soort gedachten krijg ik dan zittend.. en ze geraken zo los en opgelost, of 'nog niet'.

Wat maakt het uit; de beste indicator voor toekomstig gedrag is gedrag uit het verleden, en dat zit goed. Alleen weet zo een psychologe niet hoe ik werk. brrr., van dat soort gedachten wordt je zot. Laat 't dan maar gaan, er is een gunstige verklaring, men heeft je geloofsbrieven, diploma 's, laat 't gaan je bent nieuwsgierig, laat 't gaan, laat 't gaan, laat 't gaan.

Nee, daar zitten wordt geen piekeren (wees gerust), het is confronterend. Het helpt zelfs tegen piekeren ! 
Stomme dingen van in je dag komen terug.
Leuke dingen van je dag komen in je op.
Allemaal o.k. . Je leert er mee om gaan, en te blijven zitten.

Ik stond op, deed een mailtje voor mijn resultaat, en verder niksgewoon wachten, geduldig, en na het mediteren gaat dat weer. 
Mijn taak voor de volgende dagen is er zijn voor de studerende tieners in huis. Leuk. Hier en nu.

Zo heb je een voorbeeld van wat er kan gebeuren bij het zitten.
Monniken zitten daar dus niet verlicht te zijn, in trance, of te zweven ..er is best wat gaande in hun. Ze blijven echter zitten, waar wij moderne mensen beginnen hollen en zeuren.

Zitten is zijn.
Reageren is doen.

Ik ga nog eens wat doen.
namaste,
coach Clark Kent












Yoga, milde open aandacht (mindfulness), en mediteren zijn ook vormen van zijn , niet van doen.




2 opmerkingen:

  1. Kreeg een vriendelijk droog mailtje terug waaruit blijkt dat ik volgende week wel uitleg kan krijgen. Dat is me prima hoor, ga uit nieuwsgierigheid en interesse zeker langs.

    BeantwoordenVerwijderen