donderdag 6 december 2012

Leren mediteren [6] - Ademen en Aandacht

Door te mediteren krijg je rust in je hoofd. Komt je denken tot stilstand. Als je klaar bent heb je hernieuwde energie, en ruimte voor nieuwe gedachten.


Het eerste dat je leert in een training is letten op je adem.

Noop, er is geen techniek, geen ademhalingsoefening ! Alleen maar buik-ademhaling gebruiken.


Ik weet nog goed hoe mij dat verging in de eerste 'lessen'. 

Edel Maex zegt 'let op je ademhaling' en ik denk 'euh, ja, en is dit nu goed of slecht?, traag of rap?, diep genoeg?'Onbewust ga ik proberen mijn adem beïnvloeden, geraak er wat van in de war, maar niet buiten adem of zo. 


Ik kijk rond in de groep en zie dat er nog mensen zijn die anderen bekijken.


Let op je adem.


Een volgende keer ben ik me gewoon bewust dat ik adem. En we tellen de adem, de ene keer de inademing, de andere keer de uitademing, telkens tot 8 en dan terug 1, 2, 3 ..8

Je adem is een soort van anker in het hier en nu. Je aandacht is bij het tellen en de adem, en je gedachten vallen weg. 

Of je geraakt zoals ik de tel kwijt, zit te denken, telt 7, 8, 9, shit te ver! Niet boos zijn op jezelf, gewoon zachtjes, mild, terug komen en ademen. Tijdens het mediteren gebeurt me dat véél, en misschien moet dat wel zo? Why not?

Je kunt je hand op je buik leggen en je ademhaling voelen. 


Let op je adem. 


..en dan besef je plots dat je ademt ! Zo vanzelfsprekend, sta je nooit bij stil.

Als je onrustig bent adem je anders dan in rust. Ook buiten de meditatie valt het me op dat ik adem, te snel en dan breng ik de adem wat tot kalmte en kalmeer ook ik.
Vreemd, of juist niet. 

Wat ik heb gemerkt is dat mijn gedachten en mijn lichaam de neiging hebben mijn adem te volgen. Als ik wil slapen dan adem ik expres langzaam - ik durf zelfs mijn ogen wat sneller te bewegen zoals in dromen - en dan is mijn nachttrein er..


Aan het begin van een meditatie adem ik een paar keer goed in en uit, dan begint het tellen, and that 's it !


Daar heb je gans de techniek ! Poepsimpel.


Als we volgende week beginnen, zal je tot in den treure horen over adem. 



Jon Kabat-Zinn, David Dewulf, Edel Maex, Clark Kent, ze 


gaan je allemaal ambeteren over ademen, en toch - knoop het 


in je oren of longen - het is geen ademhalingsoefening !


Doe niet uw best om goed te ademen !


coach Clark Kent groet met

Namaste


'Niet hoog op de berg,
niet diep in de zee,
maar in de mens zelf'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten