donderdag 6 december 2012

Leren mediteren [5] - 5 misverstanden over mediteren


5 misverstanden over mediteren om jou te motiveren
Hoewel mediteren steeds meer wordt gezien als een goede manier om te ontspannen en mentaal sterker te worden bestaan nog vele misverstanden.
Nee, je moet er niet voor bij het Chinees Staatscircus 

1. Mediteren is hocus pocus. Wel, de praktijk is anders. Tot de mensen die mediteren behoren tot topsporters, popsterren en er zijn inmiddels vele organisaties waar leden en medewerkers actief mediteren. Net als zo velen hebben zij een baan, gezin, een huis, tuin en een dagelijks huishouden. Zij hebben meditatie ervaren als een manier die eenvoudig in de praktijk is te integreren om zo in werk en privé meer innerlijke rust te krijgen, meer te ontspannen en om tot betere prestaties te komen. 
Zoals ik al aanhaalde, is mediteren, yoga en open aandacht ontdaan van alle boeddhistische rituelen en je hoeft nergens in te gaan geloven. Je hoeft geen teksten op te zeggen of te hummen e.d. .
2. Ik heb het te druk. Juist dan is het goed om te mediteren! Je komt meer tot rust en je kan gemakkelijker je werk doen. Je wordt creatiever en komt sneller tot oplossingen. Ik moet mezelf idd. soms dwingen om te gaan zitten of liggen voor een kwartier, doch ik win er meer mee dan een kwartier. Je zult dit ook gaan ervaren, kan ik je als coach beloven. Het is zoals gaan zwemmen of bewegen. Ik moet me soms naar het zwembad sleuren, heb geen zin om in het koude water te springen, maar enkele minuten later ben ik content dat ik het gedaan heb en voel ik me heerlijk, het levert zoveel op.
Ik beloof je dat je naarmate je traint jij de tijd gaat vinden die je dacht dat je nooit had, en dat gevoel blijft je heel sterk bij gedurende de dag. Jij wordt iemand met meer tijd !
3. Mediteren is alleen maar stil zitten. Gebeurt er dan nog wat? Ja zeker! Bij mediteren richt je je aandacht op je lijf of op je ademhaling. Je bent er volledig geconcerteerd op. Hierdoor leer je om alle aandacht te geven aan waar je op dat moment mee bezig bent. Je zorgen van gisteren en morgen verdwijnen naar de achtergrond. Je krijgt meer energie en slaapt beter.
Soms, soms vaak eigenlijk, zit ik daar maar en denk 'dit is waardeloos, mijn geest blijft maar afdwalen en ik pieker nog !' of er vallen me dingen te binnen 'ik moet dit of dat doen/ ach, ik ben de mensen gepasseerd zonder vriendelijk te zijn - dom !'. Na een kwartier of zo open ik mijn ogen en sta op ..en merkwaardig genoeg voel ik me fris. Een dutje zou me zoveel goed niet doen. Voor een dutje doet het ook goed.
4. Rare zithouding en alternatieve kleding. Dat is niet nodig. Je kan gewoon op een stoel zitten in je kantoor- of werkkleding. Het is wel prettig als je kleding comfortabel zit.
In een vorige blog [3] schreef ik over yoga-kledij als leuke verwennerij.

Oh ja ! Je hoeft er helemaal niet lenig voor te zijn. Ik ben dat 

na twee jaar nog niet ! geef ik met enige schroom toe. 

Ik ben zelfs redelijk, heel erg stijf, en te lui om te stretchen.

5. Mediteren is moeilijk. Mediteren is eenvoudig te leren 
en het leuke is dat je het nooit fout kan doen en je geen 
doelen hoeft te bereiken. Het is als leren om even niks te 

doen ! In het begin is het vooral moeilijk te bevatten dat je 

helemaal niks doet. Als je daar zit en denkt 'ik ben héél 

speciaal bezig' dan hoor je dat te laten gaan, het los te laten.
Je hoeft alleen maar aandacht te geven.



Als coach hoop ik dat ik je heb kunnen motiveren om volgende week mee te gaan doen. Je hebt er veel bij te winnen.

namaste is groetjes
coach Clark Kent



1 opmerking: