dinsdag 4 december 2012

Leren mediteren [1] - Joepie ! Is beginnen met shoppen !


Beginnen mediteren, hoe kwam ik daar toe ?
"Ik ben er immers het 'type' niet voor" zou je denken, dacht ik, en denk ik nu nog wel eens. Ik ben geen geitenwollensokkentype
Maar ik doe het wel..

Twee jaar geleden volgde ik een 40 daagse training Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) bij het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, en leerde er van Edel Maex o.a. mediteren.
Ik mediteer nog steeds en wil deze ervaring delen ..met jou

  • milde open aandacht, 
  • mediteren en 
  • yoga 
zijn er in opgenomen - doch helemaal ontdaan van de boeddhistische context.
Het is meer westers en medisch opgevat.

Meditatie is gaan behoren tot een van de instrumenten van pijn therapie en psychische gezondheidszorg.
Er is geen taboe meer.
Van meditatie kijkt stilaan niemand vreemd op, de reguliere geneeskunde maakt er gebruik van.

En nu ga ik er in zelfhulp mee verder - samen met jou.

We gaan ook minstens 40 dagen op weg met elkaar d.w.z. ik - wij - ga(an) 40 dagen mediteren. Ik zal regelmatig over mijn ervaring vertellen. Jij kan volgen. Je kan commentaren en berichten posten.

Het gaat je toch wel enige moeite kosten (zeg ik nu ook tegen mijn enthousiaste zelf). Ik geef praktische info en jij ..doet mee!

Ik geef je een week om te wennen aan het idee, dus gaan we voor 47 dagen.
Je hebt enkele dingen nodig die je in sommige winkels en zéker online kunt vinden - maar niet bij mij, sorry, ik heb geen winkel.

  • een meditatiebankje of
  • een meditatiekussen (of je propt een dik kussen onder je poep)
  • een matje om op te zitten (type yogamatje of kampingmatje)
  • (een meditatiebel of klankkom als je dat leuk vindt om je meditatie te beginnen of te eindigen)
  • een rustige plek (maar heus niet geluidvrij of zo)
  • drie kwartier per dag (nog niet één uur per dag!) gedurende 40 dagen waarbinnen je mediteert. Je zegt je partner waar je mee bezig bent en reserveert die tijd, aan het begin of einde van de dag - het tijdstip maakt niets uit.
Zeg je nu al 'Hohoo! dat gaat niet Clark, ik vindt geen drie kwartier vrij per dag!' ..wel dat zei ik ook, en neem van me aan ..nu weet ik beter (Laten we niet op de feiten vooruit lopen). Ik heb een middenkaderfunctie en werkte zelfs thuis aan verslagen en projecten (nu nog hoor), maar ik vind de tijd.

Na die 40 dagen heb je genoeg aan 1 à 2 kwartiertjes per dag ..maar in het begin moet je écht 45 minuten per dag mediteren!

Vandaag wou ik je alleen maar vertellen dat je wat gerief nodig hebt, en dat we binnen een week samen beginnen te mediteren.

Het wordt kinderlijk eenvoudig. Als eenvoud nu maar niet zo moeilijk was! 

(Edel Maex)

Op algemeen verzoek enkele webadressen waar ik al zocht en kocht (maar absoluut geen binding mee heb)
http://www.magasens.eu
http://www.meditatiekussens.info
http://www.yogini.nl

We beginnen volgende week - week 1 - met de bodyscan = een ligmeditatie. Daarvoor heb je nog niet echt gerief nodig, het matje zou gemakkelijk zijn.


Zo, we hebben dus een afspraak via deze blog.
Selfcoach Clark Kent
                                         Namaste

Geen opmerkingen:

Een reactie posten