zaterdag 22 december 2012

Pancha Ganipati - Oudjaar afsluiten, Voornemens

Vele religies hebben, in de tijd, hun belangrijkste vieringen in december. 

Een van de meer interessante en bijzondere is de Hindoe viering van Pancha Ganipati. 


Pancha Ganipati duurt vijf dagen. 
Op dag één excuseren mensen zich aan hun onmiddellijk familie voor fouten of misdaden in het voorgaande jaar. Volgende dag, doen ze het zelfde met hun verdere familie en vrienden. 
Vervolgens, regelen ze geschillen en schulden met zakenpartners en casual kennissen. 
Elke dag, nadat ze vergiffenis vroegen, doen ze dan gelofte om te proberen en te herinneren/ na te denken in het komende jaar dat de enige persoon die men kan ooit veranderen zijn of zichzelf is. En zij nemen zich voor om anderen niet te willen veranderen.
Samen 5 dagen

Dit jaar, ga ik wat van die kennis weven tussen mijn eigen Kerst- en nieuwjaarsbeleving. 

Het schijnt een krachtige, genezende en mooie manier te zijn om het oude jaar op te kuisen en af te sluiten, en te beginnen met een propere lei. Opgelucht en energiek.

Vraag me niet precies hoe het zit bij Hindoes, en ik wordt er ook geen, maar het lijkt me een mooie traditie wars van de religie.

Ik wens jouw en je familie een goed einde van het oude jaar en een fris begin van het nieuwe jaar !
Gelukkig en gezond Nieuw Jaar !

coach Clark Kent



Geen opmerkingen:

Een reactie posten