zondag 7 februari 2016

Mediteren met coach 32, Mindfulness is een manier van omgaan met stimuli, Victor Frankl


Week 4

Gisteren ging het over hoe lief je bent voor jezelf. Of zit jij jezelf op je kop bij tegenslag, pijn,
vergissingen, baaldagen, enzovoort. Kan je mild zijn voor jezelf bij lijden of mislukking?

Mindfulness, milde open aandacht, is een bijzondere manier van omgaan met wat op ons afkomt (stimulus). Niet alleen met stress, ook met de leuke dingen van het leven waar we uit onoplettendheid aan voorbij lopen.

Maar meestal geven juist stress en lijden ons de motivatie om op zoek te gaan, en over mindfulness te leren (Edel Maex). 
Mindfulness training wordt hier gegeven in de stress- en pijnkliniek. Hoewel het dus ook gaat om leren genieten van hier en nu, begint een training meestal vanuit een gemis of lijden.

Coach Clark Kent ziet in de zorgverlening en psychiatrie mensen die precies enkele keren hervallen moeten voordat ze echt aan de slag gaan.

Wat is nu het geheim achter al dat mediteren?

Stel dat een vriend(in) iets zegt en je meteen voelt verdriet.
De ongeoefende geest koppelt ze aan elkaar, waardoor het lijkt alsof het gaat om dezelfde ervaring 'gekwetst worden door een vriend(in)'

Een getrainde geest ziet twee verschillende ervaringen, waarbij de ene de aanleiding vormt voor de andere. 
Wat er gezegd wordt (en door wie, en de omstandigheden waarin ..) = de stimulus (impuls, prikkel)
Verdriet voelen (gaan huilen, boos worden, terug roepen, uithalen ..) = de respons (reactie, antwoord, respons)

Een getrainde geest heeft ook leren pauzeren en milde aandacht geven, en ervaart een (kleine) ruimte tussen stimulus en respons (actie en reactie). 
Je kunt zeggen "oh, maar dat wist ik al" want instinctief weten we dat dit zo is (goed), maar alleen door discipline en oefening kunnen we ze ook echt scheiden en ervaren we er een ruimte tussen.

Precies in die ruimte kiezen wij zelf onze reactie. 
In de plaats van meteen te verkrampen bij pijn, in de plaats van meteen in paniek te schieten, in de plaats van meteen naar de pillen te grijpen, in de plaats van te gaan klagen, in de plaats van over onze grenzen te gaan, in de plaats van bruut te bewegen en ons lichaam te forceren, in de plaats van .. 

Tussen prikkel en reactie is er een ruimte.
In die ruimte ligt onze mogelijkheid om onze reactie te kiezen.
In die keuze ligt onze groei en vrijheid.

Kortom in de plaats van automatisch te reageren (de amygdala schakelt het denkende brein uit, weet je nog), gaan we kunnen kiezen (weggaan, negeren, uitstellen, rustig reageren, later reageren, e.a. )
Die reacties zouden hetzelfde kunnen zijn, maar je hebt er over nagedacht en kiest de minst schadelijke van de schadelijke (die waar je later last mee krijgt).

Iemand zei me ooit "ja maar, als ik met mijn hand een heet voorwerp aanraak moet ik wel onmiddellijk terugtrekken". Geloof mij nu maar dat mediteren je heus niet slomer maakt, en die automatismen blijven heus wel hoor.
Nee, in de vijf jaar dat ik mindfulness beoefen heb ik me heus geen enkele keer blootgesteld aan gevaar of staan twijfelen wat te doen of te zeggen. In tegendeel, ik ben eerder vlotter en snediger geworden. Mild én allert.

Als je even nadenkt, roep je waarschijnlijk niet tegen je baas waarbij je hem uitmaakt voor ..
(mensen zeggen achteraf "ik dacht niet na !", en dat is letterlijk zo maar het is geen excuus om zo bezig te blijven. We hebben een verantwoordelijkheid om te groeien).

Hoe dikwijls heeft mijn vader me als tiener niet gezegd 'leer u eens inhouden manneke'. Zou ik dat eindelijk geleerd hebben rond mijn veertigste?


 



Als uw coach moet ik zeggen dat mijn pijntjes, mijn ongemak en lijden vaak niet zo groot zijn als de cliënten die ik zie, de mensen in het journaal, laat staan Victor Frankl.
Maar als je in het ziekenhuis beland met een gebroken been en in het bed naast je ligt iemand wiens been moet worden afgezet, betekent dat nog niet dat jouw leed ondergeschikt is.

Mindfulness is zéker ook nuttig in ons gemiddelde leven van elke dag.
Beseffen dat je tussendoor ook niet ziek bent, in de plaats van daar aan voorbij te gaan, helpt om pijn later aan te kunnen.

Als we ziek of ongemakkelijk zijn denken we 'had ik maar geen hoofdpijn', 'had ik maar geen maaglast', 'had ik maar geen faalangst', e.a.
Maar als we dan bijvoorbeeld geen spierpijn hebben, dan staan we er niet bij stil.
Mindfulness is dus niet alleen nuttig bij vervelende gedachten, emoties, toestanden !

Met een geoefende geest bedoelen we dus niet dat je sudoku 's of woordpuzzels invult.

Veel succes met jouw dagelijkse meditaties en korte aandachtsoefeningen.

Morgen nog één maal over stress en pijn en zo, met wat goede raad van psychiater Edel Maex.

Fijne zondag, namasté,
coach Clark Kent



Geen opmerkingen:

Een reactie posten