zondag 14 februari 2016

Mediteren met coach 37, Los komen ! en selecteren, met de Compact Disk Dummies


Logisch, onnavolgbaar, zinvol, zinloos, prettig, pijnlijk, heel eigen, verwerpelijk vreemd, 'waar', 'echt', 'fout', associatief, oude patronen, te snappen, onbegrijpelijk, egosyntoon, egodystoon, deugdelijk, vies, duidelijk, onzichtbaar, onopvallend, op de voorgrond, in de coulissen, gewoon, voor de hand liggend, vergezocht, opdringerig, traag, supersnel, wijs, dwaas .. 

Wat is het goed dat anderen onze gedachten niet kunnen lezen eh !

Schaam je voor niks van wat je denkt, zeggen heel wijze mensen. Zo werken hersenen, wees gerust. 
Mijn nonkel is een wijze fransciskaanse pater en pastoor, jawel echt, en hij zegt:
"gedachten zijn geen zonde als je er niet naar handelt".


Al die gedachten - ook de vuile en verwerpelijke - maken mij creatief. De kunst zit 'm alleen in het selecteren van de gedachten waar ik mee verder wil. Daar zit mijn inbreng.

Hoe vaak blazen hulpverleners niet stoom af door te zeggen wat ze in hun donkerste gedachten denken te zeggen tegen hun patiënten. Die gelaagdheid zit in ieder van ons.

Mindfulness is voor mij een proces van emancipatie, los komen van automatisch reageren of achteraf spijt hebben, waardoor ik meer vrijheid en zekerheid ervaar. 

Het zijn 'maar' gedachten, uiteindelijk stop ik en bekijk ik wel wat er mee te doen of niet. Tussen het gedacht en de actie (stimulus en respons) zit een ruimte, weet je nog. 

Loslaten of op ingaan, het gaat me beter af.  Ik ben zekerder van mijn keuzes. 

Samenwerken op een interessante plaats met leuke collega 's helpt ook.
Vandaag heb ik op mijn werk op de PAAZ de nieuwe meditatiekussens geprobeerd. 
Wat ben ik ontzettend stijf geworden in mijn jaren als staflid, kleermakerszit is ongemakkelijk en een halve lotus onmogelijk pijnlijk. Ik mediteer thuis knielend op een bankje. 
Toch ga ik die houding terug wat oefenen nu ik wat gewicht kwijt ben, dat is mijn yoga dan (grenzen). 

Ik stond er even niet bij stil dat mensen 'iemand zien mediteren' speciaal vinden, dus de deur van de bewegingsruimte op een kier toen ik dit besefte. 
Ik vind het niet meer bijzonder. 
Ergens anders gaan zitten deed ik niet, het was lekker met de rug tegen de verwarming.

Mediteren doe ik voor mezelf, niet voor de mensen die passeren. Velen weten van dat mediteren van mij niets. 

De volgende week gaat over mindfulness communicatie geloof ik, ik begin er net aan te lezen.

Namasté
coach Clark Kent




Geen opmerkingen:

Een reactie posten