dinsdag 23 februari 2016

Mediteren met coach 41, mindful communiceren, Denken terwijl de ander spreekt.


Morgen is mijn vrije dag deze week, maar dat betekent meestal werkjes in huis of boodschappen doen. Ik wacht dus nooit op vrije dagen om iets te gaan doen dat mogelijk ontspannend is.
Vandaag 1km zwemmen waarbij de heen en terugweg wandelend wordt gedaan (4.000 van de dagelijkse 10.000 stappen). 

Bij het wandelen heb ik telkens stappen geteld tot 100, en op de terugweg 'adem in - adem uit' benoemd. Zo blijven de gedachten wat weg.
Natuurlijk tel ik niet elke stap in deze dag, dat doet mijn stappenteller wel. 
Straks gekalmeerd werken tot tien. 

Zittend mediteren doe ik na deze blog, gisteren is een half uur mediteren me ook weer mooi gelukt. 

Het is een groot misverstand dat mediteren me in een gedachteloze, vredige toestand brengt door mijn ademhaling te volgen. Dat komt voor, maar zoals alle momenten zijn die ervaringen vluchtig. 

Eigenlijk gaat meditatie er om om met beide voeten op de grond te blijven, om mild, respectvol en waardig aanwezig te zijn in het moment. Ook bij onprettige ervaringen zoals verdriet, onrust, tekort schieten, dan heb ik mateloos veel mildheid nodig.

Deze week ga je horen dat het stoppen, kijken (luisteren), en handelen (dan pas oordelen) dat bij mindfulness geoefend wordt, heel belangrijk is bij communicatie. 

Verbindend communiceren, geweldloos communiceren, actief luisteren .. 

In de 8 weken training bij Edel Maex, en in mijn opleiding als psychiatrisch vpk, werden we in koppels geplaatst en deden we luisteroefeningen. Van opzettelijk luisteren (met en zonder reageren, vragen, en zelfs onderbreken) tot opzettelijk niet luisteren (starend, geeuwend, aan iets anders denkend). 

Straks ga ik werken, en (actief) luisterend nabij zijn zal veel van mijn tijd innemen, zowel met de cliĆ«nten als met collega 's. Ook daar is aandacht vluchtig en hoop ik op de juiste momenten scherp genoeg te zijn. 

Een inspannende bezigheid, ingeoefend al zittend op mijn bankje of wandelend ergens naartoe. 

Morgen meer over communicatie, maar je ontdekt meer korte leuke links verborgen onder de blauwe woorden. 

Tot morgen, vooral blijven oefenen
coach Clark Kent










Geen opmerkingen:

Een reactie posten