donderdag 11 februari 2016

Mediteren met coach 35, Tegenindicaties voor mindfulness ?


Week 5
Is al die mindfulness wel goed voor jou?

Ik heb nu al zo vaak gezegd waarom je wel aan mindfulness zou doen. Waar al die aandacht voor jouw emoties en gedachten goed voor is (milde open aandacht). De toepassing ervan is in mijn ervaring als psychiatrisch hulpverlener onschadelijk, in bijna alle gevallen. 'baat het niet dan schaadt het niet', maar gevaarlijk is het niet.

Er zijn toch een paar situaties waarin ik oplet.

Wanneer begin je best niet aan mindfulness ? Zijn er tegenindicaties ?
Ik las in de boekhandel vorige week van wel, maar in welk boek ? (anders zou ik het boek hier vermelden)


- Als je er helemaal in op gaat en een adept wordt
- Bij gebrek aan motivatie
- Op zoek bent naar het boeddhisme
- Als je een psychische aandoening hebt die beleving van de realiteit verstoord, psychose of borderline

Op basis van eigen werkervaring in de psychiatrie ben ik het hier volledig mee eens. Omdat de draagkracht in een dergelijke toestand nogal wankel is, kan het beoefenen van meditatie in dat geval zelfs gevaarlijk zijn en psychotische belevingen versterken.

In de begintijd van MBSR werd gesteld dat mensen met acute depressie beter niet met mindfulness starten. Ook bij personen met angst, psychose of borderline werd gesteld dat men beter geen mindfulness kon toepassen. Vandaag echter bestaan voor diverse psychiatrische symptomen en ziektebeelden aangepaste mindfulnesstrajecten (die aanpassingen zijn niet groots, ik heb ze zelf ook aangebracht voor verschillende doelgroepen).


Kornfield meent dat voor hen een eventuele meditatievormen met een aards, wetenschappelijk en stevig gegrond karakter nut kunnen hebben, zoals yoga, tuinieren, Tai Chi of een andere actieve oefenvorm die het contact met hun lichaam bevordert.


En het volgende vind ik de opvallendste tegenindicatie voor mindfulness die ik kon vinden:

Vandaag kunnen we stellen dat de belangrijkste contra-indicatie een gebrek aan motivatie is.
Dat komt vooral omdat we jou als trainer niet willen uitleggen wat mindfulness doet, maar jou de kans willen geven om het te ervaren. Op die manier ervaar je zelf wat mindfulness met jou doet en hoeft niemand jou te motiveren of te overtuigen. Zo ontwikkel je ook innerlijke wijsheid en weet je wat goed is voor jou.
Mindfulness werkt goed als je bereid bent om er gedurende langere periode aanzienlijk wat tijd en energie in te stoppen.

Edel Maex benadrukt ook telkens dat het een experiment is, en vraagt de deelnemers om acht weken lang hun oordeel op te schorten en aan de slag te gaan. Die bereidheid om toch 'tijd te maken', 'iets onbekends en niet vertrouwds vol te houden' en 'een beetje af te zien' zonder te oordelen, is belangrijk.

Gisteren mediteerde ik in bed, vandaag weer op mijn bankje. Ook voor mij is het een behoorlijke inzet, ook al doe ik dit al vijf jaar.
Het resultaat dat ik voel, is het waard.

Groeten van coach Clark Kent,


schadelijk

tegenindicaties

wat is mindfulness ?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten