maandag 15 februari 2016

Mediteren met coach 38, Is meditatie gevaarlijk ? Edel Maex.


Week 6 Mindfulness en communicatie. 

Edel Maex blogt, communiceert, ook over meditatie.

Lees zeker eens zijn blog over 'is meditatie gevaarlijk?' , het is een goede aanvulling op coach Clarks' blog 'Tegenindicaties voor mindfulness' van enkele dagen geleden.
Ik wens als psychiatrisch hulpverlener goed te communiceren over de subtiele gevaren van meditatie, die zeker vasthangen met gedrevenheid van individuen, leeraars en groepen. 

Oké, jij oefent alleen, maar let gewoon wat op als je te ambitieus wordt in mediteren. Doe maar kalm aan, en wil het niet te goed doen (lotushouding en yoga lukt mij ook niet geweldig goed, maar mediteren wel). 
Denk nog eens aan wat Pema Chodron zegt;

Lichamelijke gevaren; overbelasting, kwetsuren van de knieën, ongezonde houding (lotus), uitputting, slaaptekort opbouwen

Psychische gevaren: als de leeraar of groep dwang gebruikt of iets tegen je wil wilt bekomen (kies zelf hoe ver je er mee wilt gaan, wordt geen adept, volgeling, purist, opdringerig persoon i.v.m. mediteren), groepen die het gezin dat je nooit had lijken te worden. 

Psychische pijn: meditatie kan dingen blootleggen, herinneringen misschien. Stoppen en kijken kunnen dit met zich mee brengen. Je kunt er van schrikken. Zorg dat je leeraar weet wat hij los kan maken en dat hij de juiste instructies geeft (ik ben me als psychiatrisch hulpverlener bewust van de hacks die dit meditatie-wereldje rijk is. Laatst hadden we een patiënte die helemaal herviel na zogezegde 'danstherapie' van een peut die naast boekhoudkunde een cursus had gevolgd)

Valse verwachtingen:
Nauw hierbij aansluitend zijn alle valse verwachtingen en idealiseringen die bij de praktijk kunnen horen.
  • Idealiseren van de beoefening
Eindelijk ga ik verlost zijn van mijn angst, mijn pijn, mijn woede, mijn verdriet  .... Vul in wat voor jezelf van toepassing is.
  • Idealiseren van de leraar
Eindelijk iemand die zegt wat goed is voor mij, wat ik moet doen .... Tot je ontdekt dat de leraar het zelf ook niet meer weet. 
  • Idealiseren van de groep
Eindelijk het gezin dat ik nooit gehad heb .... Tot je ontdekt dat ook in deze groep van menselijke mensen alle dingen gebeuren die menselijkerwijze tussen mensen voorkomen.
  • Idealiseren van de andere beoefenaars
Kijk eens wat zij wel kunnen .... Tot je beseft dat zij niet meer of minder menselijk zijn dan jou. 
Als deze valse verwachtingen kunnen vernietigend zijn en tot ondraaglijke desillusies lijden. Het is een grote verantwoordelijkheid van iedereen die op welke wijze ook meditatie aanleert aan anderen om zich hier ten volle van bewust te zijn.

Het is voor mij belangrijk om je even te laten nadenken over mogelijke valkuilen. Ik noem het liever valkuilen dan gevaren omdat meditatie op zich ongevaarlijk is zolang je niet te ver gaat.

Het onderwerp communicatie is boeiend. Weet dat ik daarvoor opgeleid ben, en er drieëntwintig jaar ervaring in opgebouwd heb met duizenden cliënten in de geestelijke gezondheidszorg.

Op naar week 6 ! in alle veiligheid.
Groeten van coach Clark Kent,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten