zaterdag 13 februari 2016

Mediteren met coach 36, Verslaafd aan denken, en hoe dit te laten. Eckhart Tolle


Week 5

Opmerkzaam van je, gisteren geen bericht over mindfulness van jouw coach. Ik heb er wel aan gedacht, en heb het 'gelaten'. 
Ik probeer ook niet heel de training te 'vullen' met meer intellectuele analyse over de praktijk die eigenlijk te maken heeft met milde aandacht en een toestand van niet-denken en niet-doen.

De basis blijft jouw oefening om dagelijks de eenvoudige zit- of liginstructie te volgen, en enkele aandachtsmomenten te beleven.

Heb je al ervaren dat je begint met een kleine gedachte die je leidt naar een volgende gedachte en een volgende totdat je steeds grotere gedachten hebt als je niet oplet ? Of kun je er even aandacht aan schenken en ze weer loslaten voordat de gedachten met je gaan lopen ? 

Eckhart Tolle vertelt er over, ik kan het niet beter.
Het begint met een vraag van iemand die je een adept kan noemen, iemand die veel leest en zich verdiept, en zo intellectueel bezig is met de les dat hij zich daarin verliest. 
Eckhart Tolle vangt dat heel mooi op. Hij heeft het over 'verslaving aan denken en nadenken' (niet persé over piekeren want deze man denkt eigenlijk aan positieve dingen, maar 'te' en hij komt niet aan rustig zijn toe). 

Mooi vind ik
- Thinking addiction (begin)
- Just listen without thinking. Let a thought go (6:50)
- Like my dog that catches a sent, takes off and disappears (9:40)

Eckhart Tolle is een spirituele leeraar en gaat naar mijn gevoel soms te snel over op 'de universele geest' en zo, maar niet in deze video. Ik vind hem een waardevolle stem, al volg ik dus niet alles.

Ik mediteer nog steeds lekker westers met je mee. Lukt het een beetje ? Vast wel.
Hou het experiment vol. Zelfs als je het daarna niet verder zet, zal je merken dat je niet meer zo verslaafd bent aan denken.

Ik ga weer zitten en laat jou bezig. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten