zaterdag 6 februari 2016

Mediteren met coach 31, meta-ellende, Je schuldig voelen omdat je je niet goed voelt. Man flu ?


Week 4-rus

Het gaat nog enkele blogs over omgaan met rotdagen, pijn, ellende .. niet omdat ik ziek ben maar omdat we in de training daar aanbeland zijn. Waarom helpt mindfulness bij stress, ongemak, pijn, onprettige emoties en gedachten ?

Het is merkwaardig interessant dat ik precies vandaag - op een ziekerige dag - in ons boek van Meng Tan op pagina 128 stuit op de volgende regel (en een nieuw woord);

We hebben de neiging ons schuldig te voelen omdat we ons niet goed voelen. Dat noem ik 'meta-ellende'. 

Contemplatieve - nadenkende, mediterende - mensen straffen zichzelf wel eens door te zeggen;
"Als ik echt kon mediteren, zou ik me niet zo voelen", 
"Als ik echt wijzer wordt met de jaren, dan zou ik , "Als ik echt meer ervaren ben, dan zou ik geen flaters maken, dan zou , "Als ik echt zo zelfstandig ben, dan zou ik niet zoveel hulp nodig hebben en zeker niet bij zulke futiliteiten", ..

Herken je dit? Ik herken dat bij mezelf, bij mijn medemensen, en bij cliënten goed. Veel mensen zijn hard voor zichzelf, en het klinkt terecht voor hun zelf. Hoe lief ben jij voor jezelf ?

Veel vrouwen die opgenomen worden op de PAAZ willen snel weer naar huis om hun zorgende rol weer op te nemen, en voelen zich schuldig dat zij nu iets mankeren. Een houding die averechts werkt tegen genezing en zich beter gaan voelen.

Soms wekken anderen schuldgevoelens bij cliënten op (schuldinductie) met bijvoorbeeld onredelijke verzoeken of uitspraken.
Een werkgever die een zieke blijft opbellen om dingen te vragen (waar ligt die sleutel?, waar is dat document?, hoe zat het met klant X ? ..), of vrienden die lelijke dingen sms-en of op FB zetten bijvoorbeeld.
Het is mooi als je een koppel ziet dat mekaar steunt zoals Jef en Eliza. Hij werkt in een beschutte werkplaats en belooft haar plechtig dat als zij stopt met drinken (alcohol tegen fysieke pijn), hij zal stoppen met Red Bull drinken en roken.

Er blijven gewoon dingen die we niet in de hand hebben, pech blijft bestaan, pijn, angst, ongemak, falen, zijn zaken eigen aan het leven.
Je schuldig voelen over zulke dingen - dingen buiten je controle - zijn een uiting van ego ('houtain-zijn' noem ik het, en met dat schokje besef kan ik dat gemakkelijker loslaten. Ah ja, ik - coach en hulpverlener - ben niet hautain eh ! )


Gewoon om te zeggen dat 'meta-ellende' een begrip is dat ik van nu af ga onthouden.

Zoals in mijn vorige blog ga ik Meng volgen die zegt: Ga je niet schuldig voelen omdat jij je niet goed voelt. 

Aangezien ik slechte vrienden heb die niet mediteren (me wel nieuwe woorden leren). Met uw coach Clark Kent is vandaag gelachen, ik zou man flu hebben. Dat is niet erg mild van hun, foei.

Tot morgen,
coach Clark Kent





Geen opmerkingen:

Een reactie posten