woensdag 24 februari 2016

Mediteren met coach 42, mindfulness en communicatie, Oordelen in gesprekken.


Deze week ga je horen dat het stoppen, kijken (met al je zintuigen) en handelen dat bij mindfulness geoefend wordt, heel belangrijk is bij communicatie. 

Vergeet voor mijn part alles wat ik zeg, onthoud het zeker niet woord voor woord, en blijf vooral oefenen (mediteren, en aandachtsmomenten).
Oefenen en blijven oefenen. 

In communicatie spelen veel dingen, herinner je de tekstbalonnetjes vol bla bla bla uit de vorige blog (full mind). 
Oordelen is nodig, je kunt niet besluitloos blijven in relaties, maar vermijd dat het alleen automatisch oordelen is zonder 
stoppen, kijken en landen

Als je begint te oordelen, praat er dan over met die persoon of spreek iets af als het oordeel opkomt in jullie interactie. Ik deed dat deze week ook met een jonge collega die dit fantastisch goed opnam zodat ik de volgende keer een afgesproken opmerking mag maken. 

Als het oordeel gaat over jezelf laat dan dat oordeel niet stollen. Wees bovendien mild voor jezelf.

Mindfulness helpt voorkomen dat je gedachten stollen. Het is als de vlam die kaarsvet weer vloeibaar maakt (p149-150 In de maalstroom van je leven, Edel Maex). 
Je bedenken over iets of iemand is niet hetzelfde dan wispelturig zijn, het is gezond. 

Een hard oordeel moet je blijven herbekijken. Waarschijnlijk zou een situatie of een gesprek anders verlopen zijn als jij of de ander er beter mee was omgegaan. Als jij of de ander dit vroeg of laat 'leert' dan komt dat nog goed. Misschien kun je al een kleine of tijdelijke verandering bekomen door vriendelijk te zijn tegen een nors iemand. 
Ik probeer dat in de winkel vaak; zojuist liet ik twee mensen voor gaan die maar een handjevol boodschappen bij hadden, en ik lachte tegen de gehaaste kassajuffrouw. Ik heb de wereld niet veranderd, maar mijn en hun ervaring was heel even positiever. 

Nee, het lukt niet altijd, maar ik ben er niet op uit om mensen te veranderen want ze doen dat pas als ze er klaar voor zijn. Het lukt me héél dikwijls wel.

Wat zit dat lukken in de weg?


Iets lekkers voor Lois, maar ze mag me inruilen.
In een gesprek spelen altijd;
- de gedachten van A over B (wat een leuke man)
- de gedachten van B over A (die kl##tzak weer)
- de gedachten van A over zichzelf (ik ben sociaal onbeholpen)
- de gedachten van B over zichzelf (ik ben uiterst interessant)
- de gedachten over hun relatie 
Kortom, niet opletten en vooringenomen zijn.

Uw coach maakt zich dus geen illusies over zijn gaven om mensen te veranderen of controle te hebben over gesprekken. Slechts de helft, mijn helft, heb ik ongeveer in de hand als ik oefen, als ik niet vermoeid ben. Het lukt op één been ook wel, zie het realistisch positief.

Oefenen in milde open aandacht (mindful zijn) is even belangrijk als gespreks- en luistertechnieken leren.
Gaan zitten op je meditatiekussen is voor communicatie zeer relevant. Later in gesprekken houd je daardoor een open geest, en storen jou eigen gedachten minder in de afstemming op de ander.

En dat kwam allemaal in me op bij een ritje naar de winkel en terug. Winkels zijn de hel op aarde als je het mij vraagt; keuzestress, vervelende mensen, haast, iedereen op jacht naar de perfect rode paprika .. hahahaha
Oefengrond dus.

Groeten van coach Clark Kent
daar ben ik nog lange niet. In vijf weken? Na vijf jaar nog niet .. wel onderweg








Geen opmerkingen:

Een reactie posten