donderdag 4 februari 2016

Mediteren met coach 29, Emoties schrijven in water, Voelen en Visualiseren


Week 4.

Het is geen fysiek gemakkelijke week voor uw coach. Nooit meegemaakt, maar geraak niet bijgeslapen na een reeks nachtdiensten op de PAAZ. Het eerste deel van de dag gaat prima, dan is het steil bergaf (heel ongewoon voor mij). Het kan zijn dat een griepje op de loer ligt, mijn kinderen zijn alle drie al ziek geweest. Who knows.
Ik kan me daarin ergeren .. het zou niet helpen. Het zou niet erg zijn om me eraan te ergeren, maar het zou niet helpen.

Tijdens meditaties hoeven we onze emoties niet te beteugelen. Bij prettige emoties stellen we ons zelfs niet de vraag hoe.

Maar als zich in het leven nu situaties voordoen waarin je ongezonde emoties en gevoelens echt moeten temperen, hoe doe je dat dan?

Is het mogelijk een ongezonde gedachte of een emotie in de kiem te smoren?: voordat hij opkomt.
Uit eigen ervaring weet ik dat dit onmogelijk is. (volgens Chade Meng Tan) Paul Ekman, een vooraanstaand psycholoog, vertelde dat hij dit onderwerp met de dalai lama had besproken. Ze waren het allebei eens dat je niet kunt voorkomen dat een gedachte of emotie opkomt.

De dalai lama voegde er wel iets belangrijks aan toe.
We kunnen er weliswaar niets aan doen dat gedachten en emoties opkomen, maar het ligt wel in ons vermogen ze los te laten. 
Als je een zeer geoefende geest hebt, kun je ze loslaten op het moment dat ze zich aandienen.

De Boeddha bracht deze geestestoestand heel mooi onder woorden met de volgende metafoor.
Hij noemde het 'schrijven op water'.
Telkens een ongezonde gedachte of emotie in een verlichte geest opkomt, wordt hij als het ware op water geschreven: op het moment dat hij wordt geschreven, verdwijnt hij alweer.

Pijn en lijden (ook fysieke) kun je leren loslaten als je mediteert. Hebzucht, aversie, tegenzin,
boosheid, jaloezie, zorgen, verveling, eisen, enzovoorts kun je leren loslaten als je mediteert weet ik ondertussen uit ervaring.

In de training leerde coach Clark Kent dat visualiseren helpt. Beelden als 'schrijven op water' of 'je gedachten in een zeepbel laten ontsnappen steeds verder weg', 'de zaadjes van een paardebloem die wegdrijven op de wind', of 'emoties zijn als wolken, tijdelijke verschijnselen aan de hemel' .. doen het voor mij in échte situaties ook reeds, niet alleen op mijn kussen of op mijn bankje.

Waarom dit werkt? Ons brein denkt in beelden (doet het razendsnel), niet in woorden. Een beeld oproepen, je beelden voorstellen, vertalen in beelden, beeldend, een gedachte in een beeld voorstellen, .. het helpt omdat je hersenen zo werken. Pure wetenschap.

Je kunt ongezonde gedachten of vervelende emoties dus helaas niet voorkomen.
Je kunt wel leren ze snel los te laten. 

Hoe gaat het dagelijkse mediteren jou af?
Nu ik het lastig heb met die moeheid (ik zeg expres niet dat ik moe 'ben' ) ga ik toch zitten mediteren, ook al val ik bijna om. Vreemd genoeg blijven juist die meditaties me het beste bij, en ontspant het gedacht er aan me overdag nog.

Blij dat morgen de laatste werkdag is deze week, sluit ik af met een meditatie in mijn living.
Namaste van coach Clark Kent








Geen opmerkingen:

Een reactie posten