vrijdag 5 februari 2016

Meditatie met coach 30, 6 Soorten meditatie, 6 manieren om mezelf deze sh!tty day te vergeven

Week 4

Ik kon niet wachten tot de dag voorbij was. Als je niks kunt onthouden, zoekt naar dingen die voor je

neus liggen, je hard werkt maar achteruit lijkt te lopen, is vrijdagavond een bevrijding. Op de fiets voelde ik pas de pijn in mijn gewrichten, mijn ogen branden, ruglast. Mijn huisgenoten hebben het al een tijdje, nu ben ik aan de beurt precies. Griep.

Je zou denken dat ik mild voor mezelf ben, coach zijnde en zo, maar op mijn bankje besefte ik goed dat ik wel heel hard voor mezelf geweest ben vandaag. Pas bij het zitten heb ik mezelf vergeven. Ik denk zelfs dat collega 's het niet hard gemerkt hebben totdat ik er iets van zei in het laatste uur. 

Als ik zo zittend zat te mediteren, schoot mij te binnen dat ik zelfs enkele mooie complimenten kreeg en enkele geslaagde dingen deed (en toch blijf ik hard voor mezelf omdat ik ziek ben, raar, interessant vooral, interessant, interessant .. )

Ik moest denken aan een van mijn mentoren Will Bowen, een Amerikaanse dominee die ik enkele jaren terug regelmatig schreef over zijn programma 'een betere wereld', 'A Complaint free World', en die verbazingwekkend terugschreef. 
 Voor gelijk wat, om wat voor reden dan ook, om het even wie er gekwetst werd, vergeef  uzelf.
 Het is de enige manier om vooruit te geraken. 

En Clark, Wat is dat toch voor een gezeik om te denken dat jij er niet af en toe dik naast mag  zitten en je geen  mindere kanten zou hebben waarvan je niet afgeraakt !  (dat voegde ik er op mijn bankje aan toe met de glimlach)




Zowat de enige manier om tot innerlijke rust en stilte te komen is regelmatige meditatie, en milde aandacht. 
Mediteren kan op diverse manieren en er bestaan verschillende vormen van binnen diverse tradities. Slechts 10 tot 15 minuten per dag mediteren kan een wereld van verschil vormen in hoe jij je voelt, hoe je naar de wereld kijkt en de wereld om je heen ervaart. 
Hieronder enkele manieren van mediteren beschreven, omdat we daar toch mee bezig zijn, en omdat Mary Jane Watson blijft beweren dat ze enkel in bad en onder de douche kan mediteren (leve de waterrekening):
Visualisatie: hierbij maak je gebruik van je verbeeldingskracht. Door je in te leven in bepaalde beelden of bepaalde beelden op te roepen, kun je gemakkelijke toegang krijgen tot je diepere bronnen van je onderbewustzijn, essentie of innerlijke wijsheid zegt men. Fantasie maakt vooral het niet vatbare handelbaar vind ik zelf. Felle situaties bijvoorbeeld zien in zwart wit, of als ver weg, kunnen ze temperen.
Fysiek gerichte meditatie: hierbij richt je je aandacht op het je fysieke lichaam. Je ontdoet je letterlijk van opgebouwde lichamelijke spanning. In alleszins geef je aandacht aan je lichaam dat je over het algemeen gewoon voor lief neemt, waar je geen aandacht voor hebt totdat het eens ergens pijn doet of niet mee wilt.
Ademhaling: hierbij richt je de aandacht bewust op je ademhaling waardoor je steeds meer in een ontspannen toestand komt (meestal). Ademhaling tellen dient vooral als 'anker' bij meditatie zodat je niet afgeleid wordt door gedachten en emoties en dingen gaan 'doen'. 
Mantra’s: het steeds herhalen (in gedachten) van een woord of een zin. Dit helpt voor mij niet, alvast niet als ik het woord zelf moet zeggen. Ik heb het geprobeerd OHMMM.. maar ik heb er nog niets mee.
Klankmeditatie: bij deze techniek worden klanken gebruikt om de diepte van de meditatie te vergroten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan klankschalen of het gebruik van de Australische Didjeridoo. Er zijn veel soorten gewone muziek die het ook voor mij doen. Zelfs de geluiden van de straat en wat daar allemaal gaande is, helpen mij bij relaxeren. Ik bedenk dan dat iedereen zijn gang gaat, en ik even niet mee hoef te doen (tijd neem, de moeite neem om te gaan zitten).
Objectgerichte meditatie: bij deze manier van mediteren focus je de innerlijke aandacht op een voorwerp, denk hierbij bijvoorbeeld aan een punt op de muur of een vlammende kaars. Vooral als ik buiten zit, helpt dit voor mij. Een streep zonlicht op de vloer vind ik persoonlijk ook leuk om me op te richten. 

Zo, dit was geen moeilijke blog, wel een praktische. Ga vooral aan het experimenteren, blijf wel dagelijks (alles tezamen) 30 à 45 minuten mediteren tijdens deze acht weken training. Lezen over mindfulness is leuk, maar onvoldoende om te ervaren wat het voor jou doet.

Ik heb het vandaag ook gedaan ondanks dat het een baaldag was, met als resultaat dat ik het mezelf ga vergeven na het zevenuurjournaal.

Succes ermee !
coach Clark Kent
manier 7 om mezelf te vergeven, een foute hit terwijl ik wacht dat Lois thuis komt.
Hit me baby one more time Clark 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten