vrijdag 8 januari 2016

Mediteren met coach 7, Het 8 wekenprogramma, Edel Maex spreekt


Ik ben terug begonnen met regelmatiger te mediteren. Om dit goed in te zetten doe ik mijn cursus mindfulness nog eens over, en jij kan het volgen.


Het gaat om een acht-weken-programma waaraan ik twee maal heb deelgenomen, in 2010 en in 2011. Nu volg ik nog af en toe terugkom-sessies.

Psychiater Maex geeft Mindfulness training/ MBSR training in het ZNA te Antwerpen, en ik volgde twee van zijn lange programma 's als psychiatrisch hulpverlener en als mens-met-nood-aan-rust-en-helderheid.

Uw coach gebruikt zijn oude nota 's. Ik ga ook 'Het achtwekenprogramma' uittesten. 

Wij gaan een tijdje met elkaar op weg, we trainen samen mindfulness (milde open aandacht), mediteren, en lichte yoga ; op een eenvoudige maar intensieve manier ;

door het te doen !


Edel Maex haalde de mosterd bij Jon Kabat-Zinn, een blanke Amerikaanse arts die boeddhistische meditatietechnieken inbracht in de medische praktijk.

Toen Jon begon in 1981 was het erg vreemd en ongewoon, nu algemeen aanvaard - denk maar aan relaxatietrainingen.


Wat wij samen gaan doen is mediteren in een medische context ontdaan van alle boeddhistische inhoud.

Sogyal Rinpoche en de Amerikaan Jon Kabat-Zinn ; East meets West

Verwijzingen naar het Boeddhisme storen mij absoluut niet, maar daar ging ik niet voor hé.

Hoe tot rust komen in een veeleisende omgeving?
Hoe omgaan met moeilijke situaties zonder ze te lang mee te dragen (te piekeren)? - zonder medicijnen te nemen (pijnstillers tegen migraine of soms pillen om toch te slapen).

Dat ter inleiding.


Als je echt wilt volgen raad ik je dit prima basis-mapje met 3 CD'S aan

Het achtwekenprogramma met 3 cd's
Auteur: Edel Maex
Nederlands - Audio Boek CD
32 pagina's | Terra Lannoo | oktober 2011
ISBN 9789020999051
€19,99 heb ik het betaald.
Later kan ik je ook nog andere CD'S aanbevelen, maar hier gaan we mee beginnen.

Edel Maex opent in het zeer dunne boekje dat er bij zit als volgt
Woord vooraf

Dit is een experiment.
Een experiment dat 8 weken zal duren.

Wat het effect zal zijn, kun je zoals bij ieder experiment 
pas weten nadat je het uitgevoerd hebt. Eén ding is zeker:
als je het uitvoert, ga je nieuwe dingen tegenkomen.
Je gaat nieuwe kanten van jezelf ontdekken en nieuwe mogelijkheden.

Je kunt het experiment uitvoeren in een groep of met 
een ervaren mindfulnesstrainer. 
Jij doet het samen met selfcoach Clark Kent.
Dit luisterboek laat je ook toe het programma op jezelf te doen.

Veel heb je er niet voor nodig. Enige voorkennis van mindfulness kan helpen. Hoofdstuk 0 van het basisboek Mindfulness, In de maalstroom van je leven, dat ik eerder schreef, is hiervoor een ideale inleiding.

Maar je zult merken dat de inhoud van het boek pas echt 
tot leven komt als je dagelijks begint te oefenen.

Zei ik dat het experiment 8 weken duurde? Fout.
de 8 weken zijn maar een begin. het echte experiment is je leven zelf. Wees er gerust op dat het leven wel dagelijksvoor een sparringpartner (een uitdager) zal zorgen om mee te oefenen.

Ik wens je alvast veel succes.
Edel Maex

Wel, dit had ik als je coach niet beter kunnen zeggen. Heb je er zin in? Kom we beginnen er aan !

Mindfulness als therapeutische methode, in 8 weken:
onder een dekentje is idd. een fijne tip - ik val dan in slaap en dat is de bedoeling van aandacht geven niet hé, dus ik doe het niet. Op een matje, eventueel met een kussen in de nek werkt bij mij het beste.

Week 1
- Iedere dag 45 minuten Bodyscan (cd1)
- Verschillende malen 3 minuten ademruimte nemen
- Hoofdstuk 1 van Mindfulness, In de maalstroom van je leven


Week 2 ..vertel ik je binnenkort.. ik kan niet alles onthullen, ook in de cursus krijg je alles met mondjesmaat en met huiswerk.


Zo ik ga er aan beginnen ..en je leest hier hoe het me vergaat.


De rest zien we morgen, Coach Clark Kent




Geen opmerkingen:

Een reactie posten