woensdag 6 januari 2016

Mediteren met coach 5, drie koningen en drie bonen


Vandaag héél kort want morgen volgt een hele boterham. Uw coach heeft gemediteerd.

Helemaal zonder gedachten zit je daar nooit, dat zei ooit mijn meditatieleraar ook. Vandaag schoot me bij het mediteren een tafereel van vorige zondag te binnen, van toen ik bij de bakker stond.

De kloosterzusters wonen vlakbij de kerk en de bakkerij. 's Ochtends komt één zuster om brood en pistolets.
zuster: "U bent komende woensdag dicht!"
bakker: "Jawel zuster."
zuster: "Maar dat kan toch niet, het is dan driekoningen en wij willen driekoningentaart."
bakker: "U kunt er eentje bestellen en daags voordien komen halen, die blijft wel vers."
zuster: "Oké, laten we dat maar doen" 
zuster (licht verwijtend): "maar wel met drie bonen er in dit jaar want vorig jaar had niemand de boon !"
bakker: "Ik stak er heus één in."
zuster (houdt vol): "In onze taart niet hoor."
bakker: "Iemand zal de boon wel opgegeten hebben zuster. Goed, twee bonen dan."

Als de zuster weg is gromt de bakker "twee bonen? twee bonen ! Ik steek er drie in voor de zekerheid, één van die blinde zusters zal ze wel opgegeten hebben. En als dat niet helpt kap ik de driekoningentaart volgend jaar vol bonen."

Zie je de zuster die de boon vindt al de hele dag rondlopen met een kroon op haar hoofd?
Ik denk dat een wijze zuster de boon wel had, maar er niets van gezegd heeft zodat ze niet de hele dag ' koningin ' mocht (moest) zijn. Met zulke strenge medezusters zou ze dat daags nadien zeker bekopen, denk ik.

Je hebt geen religie nodig om wijs te zijn. Laat me kort een citaat meegeven.

U hebt geen wierook, geen gebed, geen biecht, geen heilige geschriften 
of het aanroepen van Boeddha 's naam nodig. 
Ga zitten en mediteer.
(Eihei Dogen - Japanse beoddhistische leraar en filosoof, 1200-1255)

Morgen een boterham dus.
Groeten van coach Clark Kent,







Geen opmerkingen:

Een reactie posten