dinsdag 5 januari 2016

Mediteren met coach 4, Kinderlijk eenvoudig én moeilijk, Fake it until you make it


Het wordt kinderlijk eenvoudig. Als eenvoud nu maar niet zo moeilijk was! 
(Edel Maex)

Het was zowat het eerste dat Edel Maex, psychiater, zei toen bij de aanvang van de cursus mindfulness in 2012. Hij zegt dit nog steeds.

Eerlijk.
Uw coach wist niet meteen wat te berichten vandaag, ik was zo moe na het werk, na kiné voor mijn schouderkwetsuur, na het huishouden, na alles wat jij waarschijnlijk ook mee maakt op een normale dag. 

Na het journaal raakte ik aan het zappen en dacht:

"Voor dat de kinderen gaan slapen kan ik nog niet naar bed - echter, dit zetel hangen en zappen tot ik ga slapen is nutteloos - en Oh ja ik zou mediteren!, zucht."

"Maar ik kan niet bloggen over mediteren als ik het zelf niet doe !"
"Komaan Clark, van couch naar coach !"

Ik moest me bij het 'zitten' met momenten inhouden om te kijken op de wekker, het wordt een lang half uur dacht ik ook.
Maar het werd niet onprettig, soms werd ik even kalm, het duurde niet zo lang als ik gedacht had, en kort bloggen daar voelde ik me klaar voor.

In het begin mag je niet te streng zijn voor jezelf, wil ik vandaag zeggen. Mediteren is eenvoudig, maar niet gemakkelijk want het vraagt wat afspraken maken thuis én discipline. Je gaat vaak geen zin, en geen tijd hebben.

Laat je niet ontmoedigen, er komen momenten waarop dit mediteren zeer de moeite waard wordt, binnenkort zelfs. Zet vooral door. 

Ik heb de nota 's van de cursus terug gezocht en zal die dag voor dag met je delen.

Vandaag was voor mij dus ook doorzetten. Het heeft me wel gered van de luie zetel, en ik ga rustig slapen.

We gaan dit doen!, ook al is het in begin zeker 'fake it until you make it'.
coach Clark Kent





Geen opmerkingen:

Een reactie posten