maandag 4 januari 2016

Mediteren met coach 3, Opstaan en gaan zitten, gééf acht


In contrast met mijn vorige blog had ik vandaag het huis voor mezelf, tieners naar school, Lois naar haar werk rond de middag.

Nee die friet gisteren kregen we niet. Zelfs vergeten dat de burgemeester trakteerde op een Bolleke en frieten die dag (zag het pas op het nieuws, dju).

In de voormiddag liep ik Lois niet voor de voeten, kreeg ik subtiel opdrachtjes (dat mag), las ik een hoofdstuk, zocht iets op, sliep één uur want ik stond moe op, sleepte me naar het zwembad omdat ik anders in de zetel zou belanden, en toen was ik nogal wakker en actief. Lois was toen al weg. Gelukkig had ik een dag vrij, actie!

Uw coach Clark Kent had wel nog veel dingen te 'doen' (taakjes), naar de bakker, naar de supermarkt, een was insteken, mijn jas inspuiten tegen de regen, schoenen poetsen, naar de stad (zo fietste ik ineens die chemische geur van de jas af), beetje opruimen, een afwas, de biobak proper maken (bah, gatver.), .. en dan was de jeugd er weer (en ik had nog niet gemediteerd).

De meditatie ging goed,
vandaag laat ik je zien hoe je dat 'doet'. Eén van jullie lezers vroeg dat, een ander begon al over Transcendente meditatie (TM), ik dacht al aan Mindfulness based meditatie (MBM).. Dus laten we beginnen met een eerste instructie.

Er zijn veel filmpjes op internet, maar om jullie niet meteen weg te jagen zocht ik iets volledig ontdaan van het zweverige. Gewoon, zodat je kunt beginnen oefenen.

Hoe doe je dat ?

Overleg even met je partner, je kinderen, je huisgenoten, je kat hond of hamster dat je een half uur niet aangesproken zal worden. Vraag hen even te respecteren dat jij je terugtrekt, of dat ze niet storen.

en dan begin je.

Ga zitten. Het mag zelfs op een stoel zijn, wel een gewone keukenstoel geen luie zetel (we gaan niet luieren of dutten), en ga zitten met je voeten op de grond, rug recht, schouders lichtjes achteruit, blik vooruit. En tel dan je ademhalingen telkens tot 8, en opnieuw tot 8, en zo door 8, 8, 8,  ..

Die 8 heeft iets te maken met Boeddhisme, maar ik hou me aan 8 omdat tot 10 tellen te automatisch is,  en dan ga je weer zitten nadenken en piekeren.

Telkens als je geest afdwaalt, je te ver telt, je begint te denken aan wat je nog moet gaan doen, als iets je stoort, dan ga je terug naar het tellen van je ademhaling 8, 8, 8, ...
Afdwalen is volkomen normaal, het gebeurt mij nog heel vaak (zeker nu ik een tijdje weinig mediteerde).
Je hersenen zijn immers getraind op 'doen' en 'bezig zijn' en 'willen opstaan!' .. ze gaan leren om rustiger te zijn als dat kan.

Je hoeft niets speciaals te denken, je hoeft niet speciaal te ademen (buikademhaling is oké).

We zijn er nog niet, maar nu kan je alvast beginnen met oefenen.
Er is geen effect dat je moet bekomen, begin er alvast aan. Eén keer per dag 45 minuten, of twee keer per dag een half uurtje,

Ik ben benieuwd naar hoe het je gaat.

Vriendelijke groeten van coach Clark Kent.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten