dinsdag 12 januari 2016

Mediteren met coach 11, Werken met je lichaam om je brein te veranderen, This Is illogical Captain !


Mediteren doen we niet om slechts een aangenaam gevoel, een vluchtige emotie of stemming te bekomen, maar voor een optimale zijnstoestand of een diepgevoeld evenwicht te ervaren.
(Al het blauwe = een link naar meer)

Vroeger, toen ik jong was voelde ik me bijna altijd 'ongelukkig', schrijft Chade-Meng Tan. Als er niks goeds gebeurde, was mijn uitgangswaarde 'ongelukkig'. Nu is het precies omgekeerd. Als er niets vervelends gebeurt, in mijn default 'gelukkig'.
Als euforie of pijn wegebben, hebben we allemaal een soort basis van geluk waar we naar terugkeren. We denken dat die vast staat, maar door je erin te trainen kun je haar verschuiven.

Google medewerker 107, Chade-Meng Tan, is in zijn boek doorzoek jezelf steeds bezig met de wetenschap achter mindfulness. Het is daarmee een uniek boek tussen alle mindfulness-boeken die je tegenwoordig vinden kan.

Het kunnen aanleren van het brein houdt niet op bij volwassenheid. Neuroplasticiteit, het kunnen
veranderen van je brein, is een moderne wetenschap.
Alles waar we over nadenken en alles waar we aandacht aan geven, verandert de structuur en het functioneren van de hersenen. We leggen andere paden aan in onze hersenen.

Een heel belangrijk gevolg van 'neuroplasticiteit' is dat we doelbewust, door bepaalde dingen te trainen, onze hersenen kunnen veranderen.

Neurale processen werken beter bij mensen die sterk zijn in mindfulness ontdekte professor Matthew Lieberman. Dit wijst er op dat mindfulness onze hersenen ertoe aanzet meer gebieden aan te spreken, waardoor we beter om kunnen gaan met emoties.

Als we iets aan onze emoties gaan doen, richten we ons in de eerste plaats en bij voorkeur op ons lichaam.
Dat lijkt wellicht onlogisch en tegennatuurlijk want wat hebben we nu aan ons lichaam als we emotionele intelligentie en een beter basisgevoel willen bereiken !

..daarover morgen meer (geduld, ik ben aan het lezen), maar je begrijpt wel dat er een wetenschappelijke basis is om onze training te beginnen met de bodyscan.

Ik beloofde je gisteren een filmpje waarin Meng - de wat vreemde techneut (nerd) van Google - even te zien is, en dan de man die mindfulness introduceerde in de westerse geneeskunde John Kabat-Zinn.

Hoe vreemd de man ook overkomt, Meng schreef een waardevol boek zoals alleen een techneut dat kan. Zoals ik al zei, tijdens het experiment moet je al je vooroordelen even opschorten en er voor gaan. We zien wel.
Veel plezier met het filmpje, van coach Clark Kent die vandaag ook de bodyscan deed.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten