zondag 17 januari 2016

Mediteren met coach 16, Audioboek voor Dummies.


Vandaag, geen tijd om te lezen (misschien straks in bed) ; werken en op visite bij vrienden. Op de lange rit naar het ander uiteinde van het land heb ik wél geluisterd naar ' Meditation for Dummies ' (Stephan Bodian).  Audioboeken zijn geweldig om in de auto toch iets interessants te horen én moeiteloos iets bij te leren.

Als je nu per toeval deze blog vindt, fijn, je kunt mee volgen. Ik ben in week 2 van de training mindfulness zoals die wordt aangeboden door o.a. Edel Maex.

Met dit verschil dat het gratis is, en ik in vijf jaar sinds mijn eerste training bij Edel al veel verschillende dingen gelezen en ervaren heb over mindfulness, meditatie, .. en dat ik het zelf ook doorgeef aan cliënten op mijn werk in de psychiatrie (PAAZ).

Week 2 wordt :
  • iedere dag 45 minuten bodyscan
  • verschillende keren per dag 3 minuten ademruimte
  • hoofdstuk 2 van Mindfulness, In de maalstroom van je leven (Edel Maex). Als alternatief lees ik nu 'doorzoek jezelf' van Chade Meng Tan (medewerker 107 bij Google, techneut en wetenschapper).

Alvast dat is één programma. Wij gaan deze week ook zittend mediteren, je bent er klaar voor.

Als je denkt dat het veel tijd in beslag neemt die je niet hebt, probeer het toch acht weken te doen want nadien kom je toe met een kwartier tot enkele minuten per dag !

Nee, ik zwalpte niet over de weg op de tonen van een relaxatie-cd. Het is een luisterboek, vol uitleg en tips.
Trouwens voor diegenen die zouden denken dat je van mediteren minder alert zou worden, onoplettend, verstrooid, traag, high .. het tegendeel is waar. Je wordt geen hippie, je zult geen zweverig type worden, geen vreemde alternatieve onpraktische levensstijl moeten aannemen, verre van !
Wie mij kent, wie mij ziet, zal me nooit verwarren met een boeddhist, verwaaide typ, nozem, of wat je fantasie rond mediterende mensen ook zou kunnen zijn.  
In sport en business wordt mindfulness (meditatieve aandacht) aangewend om georganiseerder te worden, meer focus te ervaren, rustige aandacht te krijgen, om alles wat efficiënter te doen. 

Ik heb bijvoorbeeld bij een loopmeditatie nog nooit onoplettend een kruispunt overgestoken of voor een fietser in gelopen. 


Vriendelijke groeten van jouw coach Clark Kent,


Geen opmerkingen:

Een reactie posten