dinsdag 26 januari 2016

Mediteren met coach 24, Te hard proberen, mijn app en ik


Week 3: grenzen.




Ik heb zo 'n behulpzame gezondheidsapp op de smartphone. Hij geeft me complimentjes, laat me in cijfers zien hoeveel ik geslapen heb, meet stress, zuurstofgehalte in mijn bloed, mijn stappen telt hij. Leuk, ik zie mijn activiteitsniveau, ik doe ook mijn best om goed te scoren.

Als ik nog net niet aan mijn tienduizend dagelijkse stappen ben, dan ga ik nog een blokje om totdat ik een 'badge' krijg. Als ik fiets neem ik verschillende wegen zodat mijn gps-traject er tof uitziet op de kaart. Wanneer ik zwem, zwem ik iets langer. Stimulerend.

Maar we zijn het niet altijd met elkaar eens, mijn app en ik.

Ik ben content met acht uren slaap, maar voor mijn app maken begin en einduur of ik daarvoor goede punten krijg. Vandaag stond er 'slecht geslapen', maar van tien na tien tot zes uur is voor mij oké. Ik had de vroege, blijven liggen is geen optie. En die tien bladzijden in mijn roman lezen deden me gisterenavond goed.
Voor achtduizend of negenduizend stappen krijg ik eveneens geen proficiat. 
Als ik een goede vergadering heb, een werkstuk aflever, kwaliteitsvolle momenten heb met cliënten, zegt hij ontevreden 'beweeg eens wat meer'.
Ik trek het me niet aan, we zijn het dan maar oneens mijn app en ik. 

Zo is het ook met mediteren.

Laat jouw grenzen niet die van een ander zijn.

Probeer niet te hard. 
Wees niet te bezorgd om eigen volmaaktheid of je dagelijkse vooruitgang. 
Wanneer je je eenmaal bewust bent dat je een zoeker bent, wanneer je tevreden bent met verloren te zijn, dan zul je gevonden worden. Uiteindelijk zijn we nergens, en daar zijn is oké. 

Succes met je meditatie vandaag. Coach Clark Kent,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten