maandag 11 januari 2016

Mediteren met coach 10, Google werknemer 107


We zijn begonnen, dit is dag 1 van week 1 (van in totaal 8 weken mindfulness training).
Week 1 (blauwe tekst = een link)


Van punt 3 wijk ik even af, het boek is goed, maar het is niet het enige boek rond mindfulness. Ik leende het vorig jaar uit, en kreeg het niet terug (dat gebeurt al eens). Ik heb de teksten nog van de training, en ik zal je op weg zetten naar nog zulke goede boeken.

In het boek Doorzoek jezelf (Chade Meng Tan) gaat het over het medewerkersprogramma dat Google sinds 2007 aanbiedt aan zijn werknemers, allemaal nuchtere programmeurs en ontwikkelaars die leren mediteren.
Als het over de effecten op monniken die hun hele leven mediteren zou gaan, dan zou ik het niet zo boeiend gevonden hebben. Maar dit zijn nerds die acht weken oefenen en de voordelen aan de lijve ondervinden !

Het is ook een 8 weken programma.
Ik ontdekte het boek deze week pas, en het was precies wat ik zocht om u te coachen. Misschien is hier dit boeddhistische gezegde wel van toepassing;

Als de leerling klaar is dan 
ontmoet hij de meester.

(of ik was gewoon niet al te opmerkzaam bij het verschijnen er van)

John Kabat-Zinn schrijft in het voorwoord over dit experiment:

" Ik wil je wel vertellen wat ik over Meng heb ontdekt terwijl ik zijn boek las, omdat het jou misschien kan helpen als je met dit boek aan de slag gaat. Dit is namelijk niet alleen een boek, het is ook een lesprogramma, een pad met specifieke oefeningen en tips dat je kunt volgen, een meditatieve benadering van contact maken en je verhouden tot anderen. Als je hier systematisch mee gaat werken, zul je merken dat er een transformerende en bevrijdende werking van uitgaat - en dat je er onderweg hopelijk veel plezier aan beleefd. Merk je gaandeweg dat het niet zo leuk en verrijkend is als je had verwacht, dan is het misschien niet de juiste tijd om deze training volledig te ondergaan. Maak je geen zorgen: als je het boek eenmaal hebt gelezen en op je eigen manier wat experimenteert met de oefeningen, zijn de zaadjes geplant. De eerste stap in een experiment, een avontuur op het gebied van mentale en emotionele fitheid, is gezet en je kunt je inzichten meteen toepassen in je persoonlijke leven en je werk. "

Chade-Meng Tan is werknemer 107 bij Google. Hij werkt er dus van bij het begin. 
Hij was programmeur, nu leid hij bij personeelszaken zijn programma voor medewerkers, met verbazingwekkend resultaat. 
Coach Clark Kent is vooral de manier waarop Meng spreekt opgevallen, nuchter en met veel humor. Hij, de ingenieur, is op zoek gegaan naar de wetenschappelijke basis voor de effecten die mindfulness heeft. Hij gebruikt geen zweverig jargon, en is op zoek gegaan naar de toepasbaarheid op het werk (bij Google) en daarbuiten. 

Morgen deel ik een filmpje van een lezing van John Kabat Zinn bij Google, en de wat vreemde Chade-meng Tan doet de inleiding.

Vanaf vandaag slaan we aan het oefenen. Acht weken deelnemen aan een experiment vraagt zolang je oordeel op te schorten en te oefenen. Maar je gaat al heel snel resultaat voelen ..

Groeten van coach Clark Kent 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten