vrijdag 22 januari 2016

Mediteren met coach 20, de eerste hap, Rozijnen, stoppen-landen-kijken


Vrije dag.
Op zo 'n dag is gaan zitten even lastig dan op een vermoeiende dag, of gelijk welke dag. Luiheid slaat toe. Puur op karakter gaan zwemmen. Chanske, zwemmen kon maar tot 10:00 u, vroege vogels konden nog net binnen voordat het drie dagen gesloten is voor publiek (kampioenschappen in 't olympisch bad). 
deze mensen hadden pech.

Bakker, groenteboer, naar huis. 
Kwam ik een ex-patiënt tegen die nu bij Edel Maex naar de mindfulness-training gaat. Uw coach wou natuurlijk weten hoe hem dit beviel. " Het kwam precies op tijd voor me, heb ik het gevoel,
blij met de kans, dat ik op het nippertje kon inschrijven. Het doet me goed, ik sta opnieuw voor de klas, voorlopig halftijds. Nu doe ik écht iets voor mezelf. Hopelijk houd ik vol."

Uw coach zei dat hij die training zelf ook twee keer had gevolgd (een verstandige zelfonthulling kan nooit kwaad). Zelf mediteer ik vijf jaar en het blijft steeds terugkeren naar de adem, maar het is die moeite waard. Clark wenste hem gemeend (mindful) succes met de training. 
De ontmoeting deed me denken aan de eerste stappen in de training, aan de rozijn ! 

Week 1 is niet alleen de bodyscan.
Week 1 is ook je eerste hap van elke maaltijd aandachtig proeven en eten.

Waar heeft dat mee te maken?

..met stoppen, landen, en kijken. Ik leg het kort uit.

Die eerste hap is een symbool, en een oefening
Wij - moderne westerlingen - happen en slikken wat weg zonder aandacht. Zal ik hier een foto bij plaatsen van frieten, chips of pizza ? (toch maar niet, njammmie)
Stoppen, landen, kijken is stap één van de 7 stapstenen in mindfulness volgens Björn Prins' boek Mindful@Work
  • Stoppen, landen en kijken (ik bespreek alleen dit punt, het komt overeen met alle trainingen, de rest is zijn methode)
  • Wees trouw aan jezelf
  • Vervang de ene drug niet door de andere
  • Wet van het effect
  • Werk dagelijks aan je veerkracht
  • Wijt het aan jezelf
  • Verzorg je communicatie


Stoppen,
stoppen is uit je doe-modus komen. Weet dat ook denken een gedrag is, ook denken is dus iets doen
Wie in de eerste week geen tijd inplant voor de oefeningen, raakt snel overspoeld door allerlei zaken die dringender waren dan oefenen. 

Wie er wel toe komt, bekijkt voor de eerste keer de drukte, pijn of stress. Daar lig je dan, en de drukte, emoties, plannen, pijn, ongemak, jeuk aan je neus ..overvalt je. Oh Clark ik wil graag mee doen maar ik ga liggen en dan wordt ik al boos zei iemand me. Jij bent dus normaal !
Maar je hebt op deze milde manier (gaan liggen, gaan zitten) jouw onbewuste processen doorbroken, en dat is heel wat (niet niks).

Je voelt je er wat machteloos tegen over, maar het is belangrijk.
Geen nood, het is de eerste stap van doen naar zijn. Proficiat, oordeel niet te snel negatief over deze prestatie, goed zo !

Landen,
Je landt hiermee in het nu-moment.
Je adem en je lichaam observeren is altijd in het hier-en-het-nu. Jij en ik zijn te vaak bezig met wat voorbij is, en wat nog gaat komen. Op die manier verliezen we de belangrijkste tijd van ons leven uit het oog, het nu, en ons lichaam (ont-spanning, stressopbouw) nondedju.

Het is perfect mogelijk om je lichaam ontspanning te gunnen, te vragen om te ontspannen, de boel even te laten gaan.
Jij en ik kunnen ons lichaam de toestemming te geven om los te laten.

Kijken,
Je laat toe wat er is.
Wat er ook in je gedachten speelt, laat het toe.
Zeg tegen jezelf het is denken, denken, denken..
Bij emoties hetzelfde ..laat ze toe, vecht er niet mee, kijk toe.
Je kijkt rond in je eigen.
Vertelt jouw lichaam je iets? Laat je lichaam spreken.

Laat het toe en zeg ..interessant
pijn ..interessant
verdriet ..interessant
zwaarte ..interessant
aanstekelijke lach ..interessant
een wind ..interessant
irritatie ..interessant
..dank je dat je me dit laat merken daar heb ik wat aan ..interessant.

Elke (formele) oefening vanaf 3 minuten - waarbij je uit je doe-modus stapt en ruimte maakt om er te zijn - is waardevol.

In al je dagelijkse routines (informeel), in de rij aan de kassa, in de file, op toilet, op je stoel, op je werk, thuis, wachtend aan de automaat .. kun je stoppen-landen-kijken.

Resultaat: Je wordt stabieler, creatiever, krijgt een snellere geest. Dit is bewezen bij metingen van hersengolven.
Naast de tijd manipuleren, is ook dit een ferme winst die je maakt door te mediteren.
..gewoon door stoppen, landen, kijken toe te passen

Het is ook het eerste dat men doet in een mindfulnesstraining; Je een rozijn, een snoepje, eenstukje cake laten proeven met aandacht.
Sommige deelnemers hadden die rozijn al meteen ingeslikt, anderen walgden van het lange proeven, lusten geen rozijnen, weer anderen hadden nog nooit zo lang op iets gekauwd en waren verbaasd.

Vreemd genoeg is dit stoppen en aandacht schenken de weg naar betere acties !
  • stoppen, kom uit doe-modus
  • landen, land in het hier-en-nu
  • kijken, interessant !

dit is dus ook een oefening in aandacht. Bodyscan voor je lichaam, eerste hap voor je dagelijkse bezigheden.


Zo alweer een geheim uit de trainingen onthuld. Dit was veel lezen, voor het weekend staat er een filmpje klaar (we houden van afwisseling). 

Groetjes van coach Clark Kent die eens gaat stoppen (voor vandaag toch)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten