vrijdag 15 januari 2016

Mediteren met coach 14, Afgeleid tijdens het mediteren? Zombies, Run !


Ik zie mijn tieners de straat in lopen met hun boekentas op de rug, echt rennen !

Als meditatie een training is, welke geestesvermogens train je dan ?
Aandacht en meta-aandacht.

Aandacht kennen we allemaal. Meta-aandacht is aandacht voor de aandacht, dus het vermogen om op te merken dat je aandacht afgeleid is.
Het is het geheim achter concentratie. Vergelijk het met fietsen waarbij je het vermogen hebt om je voortdurend aan te passen om op je zadel te blijven zitten. Je corrigeert de hele tijd, herstelt je evenwicht, trapt, stuurt, ook al zie of merk je dat zelf amper. Zo gaat het ook met concentratie, je herstelt steeds je aandacht. Het resultaat is constante aandacht: concentratie.

" Sh!t, weer even met mijn gedachten weg."
" Oeps, weer met andere dingen bezig."
" Ai, al tot twintig geteld met die ademhalingen in de plaats van 8, 8, 8, 8 . "
" Oei wat een flater was dat gisteren. O jee, vorige jaar .. "
" Straks nog dit en dat .. "
" Jeuk aan mijn neus, pijn aan mijn zitvlak."
..

Als ik mediteer ben ik dus niet van de wereld. Ik ben ontspannen en tegelijkertijd alert. Kalmte en helderheid komen dan bovendrijven.

Meditatie is fitness.

Ik heb altijd de intentie om mijn ademhaling te volgen, en dan merk ik dat mijn aandacht groeit.
Soms kom ik in een toestand die men flow noemt, het gaat als vanzelf (zoals fietsen). Ik val samen met mijn ademhaling.Dat duurt een paar seconden, en dan dwaal ik af. Ik val ten prooi aan afleiding. Ik ga over van alles en nog wat fantaseren of dagdromen.

Onze standaardreactie is dan vaak dat we onszelf streng toespreken. Ik zeg dan wel eens tegen mezelf " Je kunt niet eens een minuut stilzitten zonder afgeleid te zijn !
Mediteren is te moeilijk voor jou. "

Gelukkig leerde ik een goede manier om er mee om te gaan, want dit blijft gebeuren.

1, Je richt simpelweg opnieuw je aandacht op het object van je meditatie, namelijk je ademhaling
2, Bedenk dat telkens terugkeren naar de ademhaling vergelijkbaar is met het aanspannen van je bicebs tijdens een workout in de gym. Je faalt niet als je aandacht afdwaalt, het is een onderdeel van het proces van groei.
3, Sta er even bij je innerlijke houding stil, hoe jij jezelf behandelt. Kun je je houding aanpassen en op een vriendelijkere manier naar jezelf kijken met enige nieuwsgierigheid. Zit jezelf niet op je kop.

Zenmeesters hebben hier zelfs een naam voor (morgen meer ..)

Ik vraag mijn dochter en zoon waarom ze zo rennen.
Coach: " Waarom rennen jullie ?, het regent toch niet meer. "
Tegelijk: " We hebben zojuist onze missie volbracht (en ze noemen voorwerpen op die ze ' verzameld hebben ' onderweg)
Coach: " Een schoolproject?, moeten jullie zaken zoeken? "
Supergirl: " Nee, de stemmen zeggen wat we moeten doen !, en ze volgen ons, met helicopters. "
(DAT hoor je als psychiatrisch hulpverlener liever niet van je tieners, dat ze stemmen horen.)
Superboy: " Ze roepen door de gsm waar 'ze' zijn en dat we het op een lopen moeten zetten omdat ze vlakbij zijn ! "
Coach : " Ik snap het niet. "
Tesamen: " Zeg pap we zijn op zombie-missie gestuurd, dat is een gps spel, ze roepen de straten waar je bent, geven opdrachten, zeggen wanneer er zombies achter ons aan zitten en zo. "
Coach : " Wat is dat ? "
Supergirl : " Zombies, Run! , dat is een app op de smartphone, cool. "
Superboy : " Ik zag haar lopen en ik dacht ik doe eens mee, best wel sportief zo terugkomen van school. "

Kids these days.
Wees zacht voor jezelf, groeten van coach Clark Kent,



Geen opmerkingen:

Een reactie posten