zaterdag 2 januari 2016

Mediteren met coach 1, I don 't lose my cool , cool loses me.


Als zelfcoach kijk ik ook naar mezelf, zo hoort het.

Een goede drie jaar geleden begon ik te mediteren als onderdeel van een mindfulness training. In deze reeks vertel ik er meer over. Waarom ik er terug over begin?, ondertussen doe ik het niet meer dagelijks, soms mediteer ik een hele week niet, terwijl het wel deugd doet. Als coach zal ik natuurlijk vertellen hoe die prestatiekloof er gekomen is, en we zullen samen kijken
of ik er nog toe kom,
hoe vaak ik er toe kom,
hoe je mediteert,
of het effect heeft,
en of uw coach de regelmaat terug weet in te bouwen in het drukke leven van elke dag.

Haak niet af als je denkt 'mediteren is niks voor mij, ik begin er niet aan'. Het gaat om meer dan mediteren, het gaat om aandacht geven, rust vinden, tijd vinden, zelfs om pijn verminderen.

Ik reed met het hele gezin naar huis gisteren na familiebezoek. 'Vlug nog even tanken anders halen we de stad niet meer' denk ik, en rij aan het tankstation af. Mijn voorligger draait op het laatste moment mee af, maar stopt pardoes zo dat ik half op de weg stil sta. Onveilig, maar ze vind haar gaspedaal terug en ik kan oprijden. Het twijfelen gaat door, 'welke pomp zal ze nemen?'.

Ze rijdt voor me uit en stopt op de plaats om LPG, mijn brandstof, te tanken.

'Ze heeft een dieselwagen, Je zult het zien dat ze fout staat, of parkeert om iets te kopen in de shop' zeg ik tegen Lois.

Een jonge vrouw stapt uit en kijkt rond. Ik stap ook uit en vraag rustig of ze LPG gaat tanken.
"Nee diesel" antwoord ze ('Ah goed, ze komt dan toch om te tanken ', denk ik).
Ze staat te twijfelen.
Coach: "U staat op een verkeerde plaats" probeer ik voorzichtig.
Juffrouw: "O ja, dan ruilen we" (dat valt mee).

Ik zet mijn wagen voor de hare en wacht maar ze praat met iemand in de auto, rommelt wat bij de pomp, en gaat dan naar de betaalautomaat.

Coach: "Hé, ruilen we nog van plaats?"
Juffrouw: "Nee, de slang van de andere pomp geraakt daar ook" zegt ze.
Coach: "Komaan, er zijn vier vrije plaatsen waar u diesel kunt tanken, er is er maar eentje voor LPG, u gaat me doen wachten voor niets."
'Pech' zegt ze. "U had het maar vriendelijker moeten vragen (vind mijn vriend?)."
Haar vriend stapt uit en noteert mijn nummerplaat. Ondertussen kookt mijn bloed; wat een arrogantie, en dan lukt de ene na de andere betaalkaart niet zodat ze naar binnen moet, glijd ze uit over gespilde benzine, praat ze met haar vriend als ze terug instapt en rijd traag weg!

"Als ze dan nog kon tanken!" zeg ik geïrriteerd tegen Lois, "Hoe lang duurde dat nu zeg, en nog een grote mond ook!". "Heel het tankstation verlaten en dan absoluut die ene plaats blijven bezetten", "Sommige mensen!". Zei ik ook 'geit' ? (nee, wel gedacht).

Het meest irritante aan heel die historie was niet de tijd die ik verloor, maar dat zij me verweet.
"Dus tegenwoordig moet er aan de pomp eerst geoordeeld worden of je vriendelijk genoeg iets vraagt voordat men overweegt het juiste te doen!".
"Misschien moeten we elkaar eerst googelen voordat we aan een redelijke vraag tegemoet komen".
"Met andere mensen hadden ze boel gehad".
Ik kon nog even doorgaan, maar stopte wijselijk met praten. Wat haalt het na de feiten nog uit he?

Ik was tijdens de conversatie redelijk rustig en zeker beleefd, maar het duurde toch een hele rit voordat ik me kalmer voelde.
Pas een dorp verder realiseerde ik me dat het feestgangers waren die vermoedelijk teveel op hadden.
Zij wou wel ruilen van plaats, maar haar vriend niet, en het was haar in hun toestand waarschijnlijk niet gelukt.

Met wat meer milde aandacht had ik dat sneller beseft, besef ik, en had ik het laten gaan. Het ging immers maar om een tien minuten, en ik kreeg er een knappe tragikomedie voor in de plaats.
Het had zo een moment kunnen worden waarop je de wagen ziet vertrekken met de tankslang er nog aan.

Juist of niet, beleefd of niet, uitleggen en vragen was aan deze mensen moeite verspild. Ik had 'zen' kunnen genieten van de show in plaats van bijna over te koken.

Mijn dochter grapte vandaag " I don 't lose my cool, cool loses me . hè papa. "

Dat is de reden waarom ik terug ga proberen dagelijks te mediteren, en me samen met u ga verdiepen in het idee achter mindfulness.
Doe je mee oké, lees je alleen mee, ook oké (nu klink ik als Edel Maex).

Als alles goed komt, ervaar ik meer aandacht en rust én laat ik niet zoveel ongecontroleerd binnen komen.

Wordt vervolgd. Valium of het meditatiebankje?

coach Clark Kent,















Geen opmerkingen:

Een reactie posten