dinsdag 11 september 2012

Tips voor Kwade dagen, blijf Koppig, pas op voor Burn Out

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 50/ dag 97 met het paarse bandje om de pols.  

Ik wou zeggen Dag 1 aan-een-stuk-klaagvrij, maar ik moet er bij zeggen dat ik maar 1 keer vandaag van pols heb moeten wisselen. Beter dan de 7 à 10 keer/ dag dan in het begin.
Het is gewoon mijn week niet, maar ik blijf Klaagvrij (heb enkel constructieve kritiek - of kritiek tegen de juiste persoon).

Ik ben toch trots op mezelf als ik een storm doorsta.

We gaan het Kort houden (anders sla ik misschien aan het klagen).
Twee tips :

- denk gerust 'och, dat is wat jij van me denkt, ik sta recht in mijn schoenen/ en jij zal je beeld binnenkort wel bijstellen'. Of 'binnenkort staat weer iemand anders in het brandpunt'.

Edel Maex leende het idee van de Boeddha dat je een kern hebt waar niemand aan kan als je het niet toelaat. In beeldspraak : 'Het kan stormen op de berg, de natuur kan tekeer gaan, ..maar de berg kan het allemaal hebben, de berg op zich verandert niet'.
Laat je niet aanpraten dat je onverzettelijk bent, koppig, of defensief ! , de ander moet maar met juiste argumenten komen. Geleerd in mindfulness-training, heus.

- (positief) plan toch voor elke dag iets positiefs. Morgen ga ik vooraleer te gaan werken mijn nieuwe zwemzak inwijden. Grappig is dat mijn vrouw het een 'janettenzakske' vindt, al zegt de Decathlon dat het een Waterpolo-zak is. Tja.

Verder plan ik niet in moeilijke dagen. Stap voor stap. Goed is goed genoeg, en als het niet goed genoeg is tja dan is het plan B (euh, ik noem dat zo maar dat is er nog niet. Als het kind maar een naam heeft hé. Plan A zal het maar moeten doen)

- (toch een derde tip:) Doe elke dag (naast iets leuks) iets waar je schrik van hebt, alleen zo groei je, kweek je lef (moed).

Eerlijk is dat ik me wel eens eenzaam, vermoeid en onterecht behandel voel (IK VOEL mag ik zeggen dat is geen klagen als het daar bij stopt), maar als uw coach durf ik dat toe te geven , om u te zeggen dat ik mijn eigen medicijn ook toepas in verschrikkelijke dagen. 

Hoor je later ! Ik wens u een klaagvrije avond, en morgen gezond weer op (voor mij ken het eventjes tegen beter weten in). 
Clark Kent


3 opmerkingen:

  1. Mijn collega 's toonden dat we een groep zijn door hun purperen armbandjes te blijven dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. M waarschuwt me in een mooie mail, waarvoor dank!, voor Burn Out. En gelijk heeft ze. Vorig jaar was ik 'ziek' en nu voelt het weer ongeveer zo dus ik weet dat haar tips als : Neem gas terug/ ga uit/ bezoek vrienden/ wandel/ beweeg/ sport/ slaap goed/ pas mindfulness toe.. tips zijn die deugen. Na een drietal vergaderingen denk ik dat de directie er genoeg van heeft om er tijd in steken dus hoop ik dat ik rustiger kan werken aan herstel van de afdeling en mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen