zaterdag 8 september 2012

Recept tegen Vreemd Gaan, Flow / Natuurlijke Verandering

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 48/ dag 94 met het paarse bandje om de pols. 

Voor mij dag 2 aan-één-stuk, weer goed bezig.


Uw coach verwelkomt twee nieuwe mensen die de uitdaging aangaan m.n. Batman die het bandje gaat dragen (altijd klaar voor een wetenschappelijk experiment) en zijn partner Robin die het gaat verdragen dat hij dat doet. 

Je krijgt best de steun of ten-minste het begrip van je partner voor wat je gaat doen (maar het hoeft niet hoor!, het is gewoon gemakkelijker zo). 


Aangezien ik op het werk - als baas - veel kritiek te slikken kreeg deze week, heb ik mezelf ook even afgevraagd of we niet uit elkaar gegroeid zijn/ teveel zijn gaan verschillen, of we niet aan het eind van de werk-relatie zijn gekomen. Dat trok zich wel weer recht, het deed me denken aan een passage uit het boek Complaint Free Relationships van Will Bowen (Een Liefdevolle wereld - ISBN 978-90-225-5382-4).


Een man trouwt een vrouw in de veronderstelling dat ze nooit zal veranderen.
Een vrouw trouwt met een man in de veronderstelling dat ze hem kan veranderen.
Beiden hebben ze het mis.


Want iedereen verandert voortdurend, zelfs op elk moment t.o.v. elk ander moment.
Verandering is onvermijdelijk.
Ons lichaam stopt op een zeker moment met groeien, maar onze geest nooit. Onze gedachten en onze persoonlijkheid groeien ons hele leven door.







Mensen kunnen al dan niet naar onze zin veranderen. En daar zit 'm de angel (The sting).
Mensen groeien uit elkaar als ze zich meer richten op de verschillen met toen ze zich voor het eerst tot elkaar aangetrokken voelden
of
ze kunnen zich open stellen voor de nieuwe, leuke en prachtige dingen in het heden van de ander.

Als we de verandering verwelkomen, als we ons er positief over verbazen, dan schept dat nieuwe dingen in de relatie die verkend kunnen worden. We kunnen onze relatie verdiepen i.p.v. het te zien als een bedreiging van de relatie.
Voor nieuwe contacten, ervaringen, groei, avontuur hoeven we zo niet meer buiten onze relatie te gaan zoeken. We kunnen nieuwe dingen beleven binnen onze bestaande relatie.


Vreemd gaan of de relatie afbreken is niet nodig om een kick te ervaren.
Als partner verander je mee.














'Ik ben veertig jaar getrouwd. In die jaren was het niet één huwelijk, maar tegen die tijd heb je vier of vijf totaal verschillende huwelijken gehad met je partner. Je mag hopen dat jij je op een soortgelijke, compatibele wijze ontwikkelt als je partner en gaandeweg nieuwe redenen vindt om bij elkaar te zijn. Maar ze zullen verschillen van de eerdere.'
Citaat van fotorealistische kunstschilder Chuck Close








Je kunt je dus focussen op de verschillen ..en je gaan ergeren, ontevreden zijn.
Je kunt je richten op de spannende veranderingen en mee evolueren, complementair zijn, tevreden zijn.

Zo kun jij je dagen ook met elkaar gaan vergelijken en denken 
Waarom is vandaag zo 'slecht', 'verkeerd', 'moeilijk', 'een afknapper' terwijl ik gisteren zo een fijne dag had en alles vanzelf ging (zucht!). 

Negatieve vergelijking helpt je echter niet, integendeel.
De fout ligt in de vragen die jij je stelt. De Negatieve Vraagstelling pint je gedachten op wat niet goed gaat, niet op wat wel goed gaat. Door die vraag mis je andere zaken die best wel o.k. zijn.


Denk je dat het mij nooit overkomt dat ik naar een vrouw kijk en denk 'Waarom in mijn vrouw niet als zij?'
Denk je dat mijn vrouw nooit naar andere mannen kijkt en denkt 'Waarom is Clark niet zoals hij?'
..dat zijn heel normale menselijke vragen die bij ons opkomen, 
maar ze focussen op de negatieve punten, de gebreken in je partner.

Ik ontmoet bijvoorbeeld waanzinnig knappe vrouwen, die ook een leuk karakter hebben, maar ongeorganiseerd zijn en rommelig (daar krijg ik het van !). Hoe vaak denk ik wel niet 'Mijn Louis is dan niet zus of zo, maar laat dat maar lekker zo zijn want ze is wel dit en dat en daar hou ik zo van'.





                       Je kunt nooit twee keer in dezelfde rivier stappen
Tao

De rivier stroomt altijd. Het water is nooit hetzelfde water als de ene seconde of de seconde erna. De rivier verandert eeuwig, soms subtiel, soms minder subtiel.


Zo veranderen ook omstandigheden en mensen voortdurend. Alles is in beweging, en het is een illusie dat wij daar veel invloed op kunnen hebben zonder weerstand te krijgen.

Ik ben een controlefreak, maar leerde in die zin toch meer flow : Go With The Flow.

Ik wens je een fijne klaagvrije dag 
Clark Kent



http://www.hln.be/hln/nl/38/Kinderen/article/detail/1064654/2010/02/08/Beste-opvoeding-is-investeren-in-je-relatie-met-partner.dhtml 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten