donderdag 13 september 2012

Niet Doorschuiven maar Aanpakken ; 5 redenen waarom we zeuren

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 51/ dag 98 met het paarse bandje om de pols.  

Dag 1 weerom maar niet omdat ik geklaagd heb,
omdat ik iemand die meedoet gewezen heb op dat hij 'zeurde'. 

Niet dat die een zeurderige toon aan sloeg hoor, nee, hij deed een rustige / logische uitleg over hoe hij iets niet had kunnen doen omdat hij niet op de hoogte was ..enzovoort. Je zou er bijna in trappen en denken 'die heeft gelijk', maar als je de 5 redenen nagaat waarom mensen klagen / zagen / roddelen / zeuren / permiteren dan staat deze er tussen : Excuse poor performance, Excuses maken voor jouw slecht functioneren (waarom je iets niet kon doen en het niet jouw schuld is).
Je kent de 5 redenen nog waarom mensen klagen ?
Ze kunnen jou helpen in te zien hoe en waarom je soms in klagen vervalt.
Voor diegene die ik vandaag coachte zijn R en E de valkuil, verder klaagt die persoon zelden.
Zo heeft iedereen zijn zwak punt of pijnpunt.

G R I P E
G get attention                                                             Aandacht krijgen

R remove responsibility                                              Onder verantwoordelijkheid uitkomen

I inspire envy                                                               Afgunst oproepen

P Power                                                                       Macht, invloed

E Excuse poor performance                                       Slechte resultaten, slecht gedrag goedpraten

Maar velen onder u zullen zich afvragen hoe het verder ging met een baas die roddelt. Dat is te lang geleden - 1999 - maar gisteren maakte ik iets gelijkaardigs mee en ik pas het daar op toe..
Gisteren toen ik documenten moest tonen, en we alleen samen aan tafel zaten - ook al was dat maar een kans van enkele minuten - heb ik gezegd :
'Weet je, toen je gisteren zei dat je hoopte dat die medewerker zou slagen in het examen zodat ze een andere baan zou zoeken en u er van af bent, toen heb ik achteraf zitten denken dat dit niet o.k. is , dat u achter mijn rug ook praat en zit te wachten dat ik weer een klacht krijg zodat u me buiten kunt zetten'
De reactie van de baas was rustig en ze zei dat ze beter moet opletten met wat ze zegt. Oh, we zijn er nog lange niet hoor, maar ik heb het kunnen zeggen hé ..en mij heeft ze die dag zachter behandeld had ik de indruk.
Eén van mijn leefregels is ; reageer Altijd assertief. Ik zwijg vaak, maar pak het later Altijd op !
Dat is geen stoef, en het pakt ook wel eens verkeerd uit hoor, maar het is de beste manier.
Dus wisselde ik mijn bandje omdat ik een ander coachte, eerlijk is eerlijk en zo trap ik niet in de val om me superieur te voelen t.o.v. een ander.
Nog één opmerking: Als je het paarse bandje wisselt van pols dan begin je onmiddellijk terug te tellen met 1. Mijn collega zei 'ik moest vandaag wisselen dus zit ik nog maar aan 3' , nee 1 dus.
Je zult wel merken dat je al minder zeurt - maar 21 dagen aan-één-stuk-klaagvrij-zijn komt langzaam (maar zeker). Ik zit mijn 98-ste dag in de uitdaging. Will Bowen en vele miljoenen anderen deden er ook maanden over. 

Wanhoop niet, het komt er wel van !
Ik wens je een klaagvrije morgen en dag !
Clark Kent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten