zondag 9 september 2012

The Matrix : What is Real ? Van Mildheid naar klaagvrij worden

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 49/ dag 95 met het paarse bandje om de pols. 



Work : Hell / Fun ?
Dag 3 aan-een-stuk-klaagvrij (16 was mijn tot-nu-toe-maximum), en ja er zat een werkdag bij (Werk, de plaats waar ik gemakkelijk verleid wordt tot klagen de laatste dagen)

We hebben er nog al over gehad over het Faken.
'Ik vind mensen die altijd positief zijn naïef, zij faken 't !'
reactie: 'Ik vind mensen die altijd negatief zijn ook niet echt, zij faken het ook.'






Vandaag de vraag 'What is Real ?'
'Wat is realiteit ?'

Daarover sluit ik me aan bij John Lennon die zei :

Reality leaves a lot to the imagination  


Realiteit is niets anders dan elektrische signalen die geïnterpreteerd worden door je brein (Morphius to Neo) 

Er bestaat niet zoiets als 1 realiteit ! Iedereen ziet het anders, wat de feiten ook zijn, en dat is omdat we allemaal andere gedachten en achtergrond hebben. 
Dat heeft interessante gevolgen :

Om conflicten te voorkomen, of uit te praten, is het belangrijk dat je eerst veel vragen stelt en de ander gaat begrijpen - en dan maak je ruimte om de ander jouw realiteit te vertellen.

Om realiteit leefbaar te houden of te maken, kun je jouw aandacht op andere details richten.
Ik heb het niet over ontkenning (dat is niet gezond!).

Om jouw gedrag positief te laten overkomen, is het belangrijk om te weten wat de ander positief vindt. Om jouw goede bedoelingen te doen overkomen, moet je steeds checken of de ander ze zo ervaart. Misverstanden moet je eerder actief voorkomen (maar denk niet bij elk woord na, ook de ander moet nadenken hé, relaties zijn 100%/100% )

Je kunt klagen, zeuren, zaniken, roddelen, permitteren, zuchten voorkomen door te weten dat realiteit een rekbaar begrip is. Een ander kan het gewoon anders zien, en dat kan voor haar prima werken wat-jij-daar-ook-van-denkt. Oordeelvrij worden is klaagvrij worden.

Wil en kun je inzien dat klaagvrij leven jou gelukkiger zal maken ?


Ik wens je een klaagvrije dag !





Geen opmerkingen:

Een reactie posten