zaterdag 1 september 2012

A complaint free world van Will Bowen ; 21 days challenge with the purple bracelet

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 46/ dag 85 met het paarse bandje om de pols. 

Waarom zou je aan deze uitdaging beginnen ? Waarom doe ik het ?
Waarom probeer ik 21 dagen aan-een-stuk-klaagvrij te halen ?
Klagen, zeuren, permitteren, brengt nu eenmaal negativiteit in je leven. Je denkt dat je ventileert, je gevoelens uit, maar op deze manier doet het jou en anderen geen goed.

Door minder te zeuren voel je je lichter, gelukkiger, vrolijker.
..en jouw omgeving vindt jou een prettiger mens !

De klaagvrij-worden-methode die ik beschrijf in mijn blogs is een veel toegepaste manier ontworpen door Will Bowen
Therapeuten, psychologen en gezondheidswerkers passen ze toe op cliënten. 
Over heel de wereld doen miljoenen mensen zelf met succes de test.


If you don’t like something, change it. 
If you can’t change it, change your attitude. Don’t complain. 
Maya Angelou

Klagen zuigt energie

Zeuren, klagen, zagen, permitteren en roddelen zuigt energie uit je leven. Zeurende mensen zorgen voor een negatieve sfeer die onnodig is.
Door te klagen ontwikkel je een vals gevoel van controle. Wanneer je niets kunt veranderen aan een situatie die je niet aanstaat - of wanneer je geen moed, geen zin hebt om er iets aan te veranderen ! - begin je te zeuren om een gevoel van controle te krijgen.
Klagende mensen zijn op zoek naar bevestiging van hun problemen. Ik beschreef eerder de vijf redenen waarom mensen klagen ; G R I P E. Ze willen laten zien hoe moeilijk ze het wel hebben en willen hier graag begrip voor. 
Het probleem hiervan is alleen dat klagende mensen vervelend gezelschap zijn voor mensen die niet zoveel klagen.

Klagen of niet klagen? Je hebt een keuze !

Wanneer je zeurt bereik je niets, je weet dit eigenlijk wel, anders zou jij je emotioneel misschien lichter voelen. Anders zouden mensen die veel zeuren de gelukkigste mensen zijn, maar dat is niet zo hé.
Wanneer je in het leven langs een situatie komt die je niet bevalt kun je gaan klagen. Die neiging hebben we allemaal. Dit is echter de minst effectieve optie. Het helpt je niet.
Er zijn slechts twee effectieve manieren om met tegenvallende situaties om te gaan:
  1. Iets doen om de situatie zo te veranderen dat het je wel bevalt;
  2. Niets doen en accepteren dat de situatie is zoals hij is. Niets doen kan ook tijdelijk totdat je een oplossing bedenkt of zich een kans voordoet om het goed aan te pakken.
Dat is alles. Dit zijn de keuzes die je hebt. Ga je stappen ondernemen om de situatie te veranderen? 
Zo ja, prima. Zo nee, ga dan niet klagen, maar accepteer dat je de situatie niet wilt of kunt veranderen en dat het zal blijven zoals het is. Je kunt gerust beslissen ergens geen energie meer aan te verspillen of iemand links te laten liggen.

21 dagen Niet Klagen


Veel mensen zeuren uit gewoonte. Misschien doe jij dit ook wel. Ik deed het. Je klaagt en zeurt iedere dag omdat je dit simpelweg altijd doet, en omdat het op de één of andere manier toch prettig voelt. 
O ja, mensen doen dingen die niet goed voor hun zijn, zelfs als ze goed weten dat het niet goed voor hen is.

Weten is heus niet genoeg om er mee op te houden, denk maar aan roken of te vet eten of snoepen.. , je gaat er iets aan moeten doen tegen je gewoontes in.
Waarom doen mensen dingen die niet goed voor ze zijn ? Omdat ze gemakkelijk zijn, omdat het hen op korte termijn goed doet - ook al schaadt het hen op lange termijn.

Je kunt de klaaggewoonte afleren door jezelf te dwingen 21 dagen niet te zeuren. 
Will Bowen, auteur van de wereldwijde bestseller ‘Een Betere Wereld’ stelt je in zijn boek voor een bijzondere uitdaging.
Je wordt uitgedaagd om een purpere armband te dragen. Telkens als je klaagt, zeurt, permitteert, roddelt, moet je de armband naar je andere pols verplaatsen. Ik beschreef al eerder hoe je dat doet.
Als goede coach doe ik zelf wat ik de mensen aanraad, en dit bandje maakt mij meer relaxed ..in alle omstandigheden
Het doel is om de armband 21 dagen om dezelfde pols te houden, dus telkens als je zeurt moet je weer helemaal opnieuw beginnen aan dag 1.
Op deze manier leer je jezelf af om te klagen. In het begin wissel je het bandje meer dan zeven maal per dag, maar stilaan leer je het klagen automatisch te laten, én je leert hoe dingen anders toch te zeggen.
Na enkele maanden heb je de klaag-gewoonte bedwongen, en ben je veranderd in een positiever en vrolijker mens. 
Je leert niet alleen het klagen af, je trekt ook goede dingen aan in je leven zoals succes, rust, vriendschap, plezier, betere sex.. de moeite waard
Meer lezen en een ‘Stop-met-zeuren’ polsbandje?
Je kunt dit gratis in mijn blog, maar ik las/ en lees nog steeds/ de twee boeken van Will Bowen. Op het internet vond ik ook zijn audiobook op zes cd's (zeer de moeite waard).

Maar je hoeft niet persé eerst te lezen voordat je kunt beginnen. Het boek helpt wel, maar je kunt het in stukjes lezen (en alles staat in mijn blog)
Je hoeft zelfs niet meteen zo een speciaal polsbandje te kopen - ik ben begonnen met een elastiekje om mijn pols.
Je kunt alleen beginnen zoals ik een eerste keer deed in 2010.
Je kunt alleen beginnen, en dan medestanders zoeken die ook mee doen hetgeen je gemakkelijker doet volhouden. Wij zijn met vier collega 's de uitdaging aangegaan.
Je kunt in groep beginnen, wat ik wil doen met mijn medewerkers in 2013 als niet-klagen-project, als plezierige teambuilding. Iets wezenlijks veranderen in team zonder dwang.

Lezen helpt zeker :
Wil je meer lezen over de effecten van keuren en wil je direct een speciaal polsbandje ontvangen? Bestel dan het boek, het is overal te krijgen.
Een Betere Wereld  ISBN 978-90-225-5086-1 Het is de Nederlandse vertaling van A Complaint Free World - een bestseller over heel de wereld. 


Een Liefdevolle Wereld  ISBN 978-90-225-5382-4 is de opvolger en gaat over het effect van klagen op relaties. Ook een aanrader, maar met het eerste boekje kom je er ook.

Polsbandjes bestellen kan gratis op http://www.complaintfreeworld.biz/
Nu ja 'gratis' ; je moet ze per 10 bestellen - je gebruikt er toch 2 per uitdaging hoor want ze slijten - en verzenden van Amerika kost $10. Het duurt enkele weken voor je ze hebt, maar het kwalteit en mij motiveerde het geweldig.
Doen gewoon.

Soms vindt je ook een boekje waar het gratis bij zit.


Mijn eerste dag 1 vind je onder  http://selfcoachclarkkent.blogspot.be/2012/06/mijn-beste-lezer-ik-ken-een-man-die-aan.html 

Ik zou zeggen laat er geen gras over groeien ! Begin vandaag zonder gerief aan dit avontuur.
In deze reeks blogs vind je alles.
klaagvrije groeten van uw coach
Clark Kent

1 opmerking: