zaterdag 29 september 2012

Barbecue, BBQ en zeuren, 4 leer fasen, 4 leerfasen volgens Maslow

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 62/ dag 111 met het paarse bandje om de pols. Een dag 2, maandag zal ik wel aan 4 zitten want thuis is niets te klagen (fijn)

Je kunt deze tekst overslaan tot aan:

Best for Lest , Alle leren gaat in 4 fasen

Of je kunt het korte verhaal er bij lezen:

Gisterenavond was er onze bedrijfsbbq, een uitgelezen kans om te oefenen met het paarse bandje.
Altijd lekker nazomeren in de tuin van het bedrijf, donker met lampenslingers, lekkere geuren..

Over werk, kinderen, collega 's.. kan wat worden geklaagd en wordt er wat gezeurd, maar als ik ergens bij stond viel dat eigenlijk best wel mee. 
Ja dat ligt aan jou ! In dit geval aan mij, en ik bedoel het publiek dat je geeft aan klagen.

Als er geen publiek is om nog wat olie op het vuur te gooien dooft een roddelt rap uit, of schakelt de klager over op een iets mildere toon. 

Het paarse bandje heeft duidelijk ook effect op mensen die er in de buurt van komen.

De alternatieve gesprekken gingen over
- hoe iemand die ontslag op staande voet kreeg toch door de directie aan een nieuwe baan was geholpen buiten het bedrijf
- hoe een collega een lastige klant goed aanpakte
- dat zoonlief goed kan parkeren
- hoe lekker het eten was, en wie er allemaal de bbq had voorbereid
- hoe mensen groeien door fouten te maken, met een paar mooie voorbeelden (wijsheden komen soms uit onverwachte hoek)
- 'hé, kom er bij!'
..

Ik was erg moe (een feit) en ben rond 22:20 al vertrokken (met spijt) want in die toestand ligt zeuren op de loer en (vooral) op die manier kon ik mijn vrouw - die dit weekend werken gaat - nog even zien. Mijn tafelgenoten begrepen dat wel, er zei iemand 'dat ga ik straks ook zo doen (naar het wc en wegglippen) want het was een intense week en morgen gaan we nog weg'.

Best for lest 
(in gebroken Engels)

Deze morgen belde ik bij aankomst mijn collega op om te vragen of er bijzondere en dringende zaken waren op mijn afdeling. Ze noemde er een paar op, en wat al aangepakt was. Toen ik vroeg 'en is het wat leefbaar?' bleef het even stil aan de lijn 
toen zei ze 'ik ga daar niks op zeggen want ik wil mijn bandje niet wisselen'. 

'O.k.' zei ik, want ik herkende die reactie meteen van bij mezelf. 
Deze collega gaat naar fase 2 (bewust incompetent) van de 4 fasen. Tegenzin om het bandje te verwisselen is daar een teken van want zolang het onbewust was, overkwam het je, én nu voel je het wel aan als je wilt klagen (bewust).

Alle Leren gaat in 4 fasen, en je kunt er géén overslaan het is gewoon zo
(zagen we in eerdere superinteressante blog http://selfcoachclarkkent.blogspot.be/2012/06/klaagvrij-worden-met-kent-proficiat-je.html )

  • onbewust incompetent, is altijd het begin
  • bewust incompetent
  • bewust competent
  • onbewust competent
 
ook van Maslow !

Moeiteloos klaagvrij, stel je voor !
In de ene fase zit je wat langer dan de andere, dat is persoonlijk, maar als je maar volhoudt met dat bandje dan garandeer ik je als coach dat je op een paar maanden probleemloos, moeiteloos klaagvrije dagen hebt, en zelfs klaagvrij blijft.

Dan kun je elke bedrijfsbbq aan. 
Die van ons was ondanks de rotsfeer op het werk erg leuk ! vond ik ..en dat heb ik aan mezelf te danken (en aan dat paarse bandje)

Nog één lesje: Als je de belangrijke mensen in je leven opnoemt (doe dat nu eens even..)
Sta jij er dan bij?
Nee?, doe dat in het vervolg dan maar wél! want jij bent diegene die alles leert, en alles beleeft in jouw leven. Jij bent zelfs de belangrijkste persoon in jouw leven. Niet je vader, of moeder, of partner, of geestelijke, of Jezus, of de baas, of wie dan ook ..nee, Jij !
Is dat egoïstisch ? Neen !
Als je jezelf niet op de eerste plaats zet dan doe je anderen te kort. Je kunt bijvoorbeeld alleen een goede ouder zijn als je jezelf belangrijk genoeg vindt, als je jezelf goed verzorgt, ontspant, leert, ..
Wat hebben kinderen aan een ouder die opgebrand is omdat die steeds voor hen zorgt en nooit eens voor zichzelf?

Daarom zeg ik in blogs zoals deze ook steeds 'ik heb dat goed gedaan, ik ben daar verantwoordelijk voor' zonder dat dit egoïstisch of stoefen is.

Fijn klaagvrij weekend gewenst,
coach Clark Kentucky fried chicken (I Love sitosticks !)








1 opmerking: