woensdag 12 september 2012

Baas Roddelt, roddel Jij mee ? Waarom ..niet ?

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 50/ dag 97 met het paarse bandje om de pols.  

Dag 2 aan-een-stuk-klaagvrij, ondanks tumult op 't werk.

Ik hoor Will Bowen elke dag in mijn auto zeggen dat indien je stopt met negatieve gedachten en negatieve oordelen over iemand te denken , je relatie met hem/ haar verbetert OOK AL STOPT DIE ANDER DAAR NIET MEE.

Als jij daarmee stopt , en de ander laat het dan wat los O.K. . Maar als de ander niet stopt met jouw te beschadigen (want dat zit er meestal bij) hoe kan dat goed komen ?

Ik heb het er redelijk moeilijk mee dat te geloven dat je relatie met zo iemand dan beter wordt, 
maar ben het wel eens met hem dat het goed doet om niet te malen, niet voortdurend te denken aan hoe slecht iemand bezig is. 

(in dit voorbeeld is het anno 1999 - en daar leerde ik van een supportieve en positieve baas te zijn, een coach !)

Ik heb het daarmee niet over medewerkers maar wel over mijn baas die beter zou moeten weten dan te roepen, kritisch te spreken en te beschuldigen zowat élke dag - is het niet tegen mij dan wel tegen een ander (én dat raakt mij ook !). 
Als mijn baas tegen mij zegt dat ze iemand vrij geeft omdat hij een examen gaat doen en ze hoopt dat die dan de biezen pakt zodat ze van hem af is, dan raakt mij dat 
want
1 het is hatelijk en niet fair (je geeft vriendelijk vrij, maar hoopt iets slechts)
2 het is roddelen (ook al is het onder oversten, ik zeg daar al niks meer op - en zij spuit het maar, of ik nu antwoord of niet -  anders moet ik het paarse bandje wisselen)
3 het doet mij sterk vermoeden dat mijn baas ook over mij praat achter mijn rug en mogelijk denkt 'Als ik nog wat klachten krijg over die Clark dan ben ik ook van hem af'.


Oh , ik heb haar daar al enkele keren mee geconfronteerd, ik durf dat binnenskamers, maar dan krijg ik dat later bij de directie op mijn brood. Toch doe ik het.
'..die beter zou moeten weten', is misschien ook een hard oordeel, maar ik heb geen zin meer om excuses voor haar gedrag te bedenken onder het mom van begrip op te brengen. 
Soit, dit zijn geen helpende gedachten en dus zeg ik ze niet luid op, of probeer dat toch niet te doen (op mijn tong bijten). 

(anno 2012)
In deze blog maak ik een uitzondering om u een concreet voorbeeld te geven, geen vaag of verzonnen voorbeeld. Dit is géén Klaag-blog
Het is trouwens toch anoniem.

Ik hoor dat ik goed bezig ben als bijvoorbeeld zoals gisteren een medewerker zegt dat ik haar rustig terecht wijs, en ze anderen opnoemt die durven roepen. Of als een medewerker direct zegt 'Clark, dat is mijn fout hoor' omdat ze weet dat ik ben voor een open-foutencultuur en ze daar geen boosheid voor terugkrijgt (zelfs een dankje).

Mijn collega 's zitten aan dag 1 en aan dag 3 aan-een-stuk van hun klaagvrij-beproeving melden ze me. Leuk om het samen te doen. 

Of medewerkers het merken dat we minder klagen, weet ik niet. Ze weten het wel van het bandje. We zien nog wel ..het is nog te nieuw.

Zo, ik ga mijn kids oproepen, bokes smeren, helpen starten, naar school fietsen, naar de bakker
..en zwemmen (uitlaatklep en afslankmiddel) voordat ik ga werken.

Ik wens je een fijne klaagvrije dag !

Clark Kent

1 opmerking: