donderdag 19 juli 2012

Daarom klagen mensen. Maak een compliment

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 18/ dag 38 met het paarse bandje om de pols.
Wow, meer dan een maand bezig.


Dag 6 klaagvrij aan één stuk.
Ik ben nu bewust incompetent/ onbewust incompetent heb ik wel achter me ..en de periodes klaagvrij zijn worden bewust langer (ik zou nog niet zeggen gemakkelijker)
4 dagen vrij omdat mijn vrouw 4 nachten doet - moeilijk want dan 'moeten' we stil zijn in huis, en dat in de vakantie !
Ik zal al beginnen met te zeggen ..dan 'willen' we stil zijn.




merci voor iedereen die mee-leeft met mijn klaagvrij zelfhulpavontuur op facebook en in het echte leven. Een uitdaging om diegenen die zeggen dat het niet kan te laten zien dat het wél gaat lukken.


Vreemd toeval; toen ik vorig jaar ook bezig was met het bandje zat ik in dezelfde fase, ook op dag 6, toen ik dit onderwerp aansneed. Er is geen toeval..


Vorige keer Waarom klagen mensen (kort)
Vandaag Daarom klagen mensen (eerste uit een reeks)

Vrijdag de 13e gaf ik de vijf redenen waarom mensen klagen, zeuren, mopperen, roddelen zoals Will Bowen die in zijn audioboek vertelt:

G R I P E
get attention /Aandacht krijgen, R remove yourself from responsibility/Onder verantwoordelijkheid uitkomenI inspire envy/Afgunst oproepenPower/Macht, invloed hebbenE Excuse poor performance/Slechte resultaten, slecht gedrag verdoezelen of goedpraten.

Als je jezelf of een ander hoort klagen, ga dan eens na wat de achterliggende reden kan zijn.
Ik leg er vandaag kort eentje uit:

get attention/ Aandacht krijgen





We zouden allemaal ‘Hé, kijk mij nu!’ op ons voorhoofd getattooeerd moeten hebben.

Aandacht krijgen is een (goed) trekje dat we allemaal hebben. We hebben allemaal de aandacht van anderen nodig, het toont verbondenheid.

Er zijn 2 dingen die mensen liever hebben dan sex en geld, m.n. opvallen en geprezen worden. Marry K. Asley – Asley Cosmetics

Clark zegt:
We verlangen naar rust/ er even tussenuit zijn/ weg zijn van anderen, zeker na een drukke dag.
Hell is other people. Hel, dat is andere mensen. (Jean Paul Sartre)
Soms kan samen zijn met anderen een hel lijken/ zijn. Als je relatie met die ander slecht is, is samen zijn soms een hel.
Toch verlangen we naar verbonden -heid.
Isolement tast onze gezondheid aan. In gevangenschap gaan we relaties aan met onze gevangennemers. Vele mensen blijven bij een mishandelende partner want alleen komen te staan, lijkt hen erger. Het is allemaal goed beschreven.

Relaties zijn geen luxe (iets dat we willen) maar een noodzaak (iets dat we nodig hebben).
In de lift zullen mensen doen wat ze kunnen om contact te maken – typisch zullen ze klagen - klagen over het weer, sport,.. Het hoeft geen conversatie te worden (dat komt weinig voor), als beide partijen elkaar maar aandacht gegeven hebben. Veel mensen die klaagvrij willen worden, ontdekken dat bij vrienden en familie zijn soms een hele uitdaging is omdat ze zo gewoon zijn om conversaties te beginnen met klagen, negatieve uitspraken (werk, hun gezondheid, kinderen, verkeer, ..). De boodschap is ‘Hé, kijk mij!’.

Een alternatief: geef een complimentje ..en het lift-ijs is gebroken met iets positiefs en de betrokkenen voelen zich achteraf wat beter. Een compliment gaat best over een ding zoals schoenen, oorbellen, aktetas, GSM, paraplu, outfit.. Ze zijn niet bedreigend. Liever dat dan over iets fysiek want daar voelen niet alle mensen zich goed bij. Hun lichaam of persoonlijke zaken daar voelen ze zich vaak niet zo zeker over. Breng een complimentje ook niet te bruusk of sensueel zodat je iemand versiert i.p.v. een complimentje te geven. Anders moet je de gevolgen er bij durven nemen.

Een complimentje is altijd welkom.
Je glimlacht mooi, je bent altijd op tijd en dat waardeer ik – dit gaat verder en stimuleert om dit gedrag te herhalen. Een compliment moet wel gemeend zijn, of het wordt aangevoeld als een truc.
Je wordt dan afgeschreven als manipulatief of sarcastisch.
In een intieme relatie mag je dat wat meer zeggen.

(verhaal van de boekenwinkel waar men de klanten groet)
Niets zegt mensen zo goed dat ze gewenst zijn dan groeten, simpelweg laten voelen dat ze er zijn.
Ze voelen zich belangrijk en kopen dan vanzelf boeken van ons.

Er is veiligheid in groep (safety in numbers). Wij hebben nood aan ergens bij horen. Als anderen ons laten horen dat ze ons zien, is dat zo. Daarom is het vaak zo moeilijk om een ongezonde relatie te verlaten. Bij iemand zijn, hoe pijnlijk het ook kan zijn, doet ons aanvoelen dat we er bij horen, dat we een plaats hebben, en – zo denken we – het is beter dan alleen zijn. Iets in ons DNA zegt dat we erbij moeten horen.
Mensen op straat die wuiven.


In onze moderne maatschappij klikt het minder, wordt er minder ‘ontmoet’, of in cybertaal is er minder ‘facetime’ (Vandaar de naam Facebook). Kijk maar eens rond je en je ziet mensen bezig met hun GSM zelfs als ze met anderen weg zijn. Tel in een publieke ruimte, park, restaurant, winkel, bioscoop, bij wedstrijden, eens de mensen die bezig zijn met hun schermpjes (of ben je sneller klaar met tellen als je diegene telt die er niet mee bezig zijn?). Groepjes mensen die bijeen zijn en elk met een ander contact hebben.

Ook thuis kijkt men TV tijdens de maaltijd. Er wordt geen contact meer gemaakt.

Thuis bij uw coach:
Wij klagen niet meer aan tafel, maar beginnen met ‘wat ging er vandaag goed voor jouw?, wat viel je mee?’. Klagen wordt ook benoemd en alternatieven aangeboden. Onze drie kinderen zijn jong dus enige uitleg is vaak nodig (ik zou dit niet doen bij jongvolwassenen of volwassenen).

Tip voor jouw experiment: de volgende keer als iemand klaagt - en je denkt 'hij/zij vraagt aandacht' - ga dan niet akkoord met de klacht maar geef aandacht. Hoe? Door vragen te stellen en zo interesse te tonen. Ik verwed je dat de conversatie na een tijdje positiever wordt omdat de ander zich gehoord voelt. De volgende keer zal jullie ontmoeting ook positiever zijn.
Daardoor ontmoet je op den duur minder en minder klagers OMDAT JIJ ER ANDERS MEE OM GAAT.

Ik wens je een creatieve en klaagvrije dag,
Coach Clark Kent

1 opmerking:

  1. Patsy kwam klagen. Patsy is de mentaal gehandicapte dochter van Milo en maakt 'idiote' en onnodige klachten. Ik wijs haar ferm terecht en even wordt ze boos. Dan komt echter de echte reden boven - zus en broer klagen toch ook, en zij is niet minder dan hen. Ik gaaf haar een compliment dat zij tenminste voor moeder zorgt en dat is een betere kwaliteit dan een grote mond op zetten. Het helpt, ze vertrekt met een pluim op haar hoed en een goed gevoel.
    Als ik akkoord was gegaan met de klacht waren we beiden gefrustreerd geweest, want daar ging het niet om !

    BeantwoordenVerwijderen