zaterdag 21 juli 2012

Klaagvrij: de docent competent, en onderweg

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 19/ dag 41 met het paarse bandje om de pols.


Terug aan een dag 3 klaagvrij aan één stuk. Ik heb (een paar keer) gegrommeld op mijn kids omdat ze niet stil kunnen zijn als mama, die 4 nachtdiensten heeft, slaapt. Ze waren op elkaar aan het meppen.. Positief is wel dat ik het al veel keer 'gewoon' gezegd heb zonder beklagen.


Ik zit dus op de normale leercurve. Will Bowen voorspelt ook dat je er zeker een drietal maanden over doet om tot 21 dagen klaagvrij te komen en je die nieuwe gewoonte eigen te maken.
Ik heb het vorig jaar een keer gehaald - die 21 - en probeer het nu opnieuw.


Ik ben me bewust van (be)klagen, roddelen, zuchten bij mezelf en anderen. Ik voel mezelf vaardiger (competent) in het vermijden van klagen en weet de dingen anders aan te brengen of andere onderwerpen aan te snijden om contact te maken en mijn ding toch te zeggen.
Ja, ik moet mijn bandje nog wisselen maar zit in fase 3 van het leerproces ! Goed.
Clark houdt meer van deze opwaartse curve (pijl)
Liever in erecte dan die slappe pijl-curve hier beneden

Ik onthou (anker) het nogal flauw op die manier. 



Fase 1 - Onbewust onbekwaam: je hebt niet door dat je onbekwaam bent of dat gedrag niet effectief is.
Fase 2 - Bewust onbekwaam: je wordt je bewust dat je onbekwaam bent en dat je gedrag niet effectief is en je leert hoe het anders en beter kan.
Fase 3 - bewust bekwaam: je past het nieuwe aangeleerde gedrag bewust en met (cfr. uw coach Clark: wisselend) succes toe.
Fase 4 - onbewust bekwaam: het effectieve gedrag gaat automatisch; is vanzelfsprekend.



Ik ben dus The Journeyman - ik ben nog onderweg
Voila, hier ga ik het bij houden voor vandaag. Pistolets eten (het is zondagse traditie). Ik ga nu ook zwemmen met de kinderen. Op die manier zijn we uit huis en kunnen we geluid maken terwijl mama slaapt, en we hebben wat beweging (dat helpt om op te laden).


klaagvrije groet van Clark Kent onderweg (met het paarse bandje van Will Bowen)


Hier heb ik mijn titel van:

  • ISBN: 9789024416394
  • 160 blz.
  • 4e druk, 2009



Geen opmerkingen:

Een reactie posten