vrijdag 27 juli 2012

David en Goliath, Klaagvrij: I Samuel 17:8-9

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 22/ dag 48 met het paarse bandje om de pols.

Een dag 11 klaagvrij aan één stuk. 


Waarom klagen mensen?
Om bewust te worden van het probleem van klagen, is kennis opdoen noodzakelijk. Het wordt met wat inzichten ook gemakkelijker.
In mijn blog, tijdens mijn ontdekkingstocht, lees ik succes- en zelfhulpliteratuur die ik graag deel.

Will Bowen geeft vijf redenen waarom mensen klagen a.d.h.v. het letterwoord GRIPE (klagen in USA Engels)
G get attention /Aandacht krijgen, R remove from responsibility/Onder verantwoordelijkheid uitkomen, I inspire envy/ Afgunst oproepen, P Power/ Macht, invloed, E Excuse poor performance/ Slechte resultaten, slecht gedrag goedpraten (als excuus).
Tot daar de samenvatting. Oh, ik ben weer aan dag 11 aan één stuk klaagvrij zijn - op naar het 21-doel.
R remove responsability ‘its not my job!’
Chico and The Man: TV serie 1974 - 78 ; Cantankerous owner of a run down garage employs an upbeat, optimistic Chicano street kid. Chico had een typisch zinnetje als hij iets niet wou doen : ' Eas Not My Job! '
Onder verantwoordelijkheid uitkomen ' da 's niet mijn job!'
Ken je het doorgeefspel 'hete aardappel'? Kinderen staan in een kring en gooien een aardappel of bal rond. Ze doen alsof hij heet is en houden de bal gaande.
Mensen die klagen, spelen zo maatschappelijk en sociaal 'hete aardappel'. Ze denken dat een negatieve uitspraak zegt dat zij het niet kunnen oplossen en ze geven het aan jou door. Ze denken dat hun verantwoordelijkheid daarmee doorgegeven is. Probleem aanwijzen, weg ermee. Het is niet meer hun probleem.
Als leidinggevende maak ik het vaak mee. Ik kom iemand tegen en die geeft me een briefje met problemen 'Clark, zorg jij er voor dat..', of men zegt gauw in het voorbijgaan 'Clark, er is een probleem met dit of dat..' . En weg zijn ze. Gesprekken gaan ook zo, of mails. 'Het ei ligt nu in jouw mand' lijkt men dan te denken 'Zo, daar zijn we van af! it 's not my job!'.
Typisch zal de persoon waaraan het verteld wordt, het doorgeven. Elke deelnemer denkt dat hij met het probleem iets gedaan heeft. Maar ze zijn geen deel van de oplossing, er gebeurt niks.
Mensen kwamen vroeger meer naar mij om te klagen. Nu zeg ik vaker ‘Ik ben blij dat je dat probleem opmerkt, wat ga je er aan doen?. Ik wordt dan vaak aangestaard. Ze staren me aan als een hert naar een koplamp, totale verbazing! Sommigen moeten precies braken.
‘Iets doen?!!’ ‘Ik heb toch juist iets gedaan!, het aan jou verteld!’.
Het klagen tegen mij werd minderIk herinnerde hun eraan dat zij in staat waren om er van alles aan te doen. Zij konden zaken doen aan wat zij slecht vonden. Ik lach er wat mee, maar in 't echt pikken veel medewerkers en kennissen dit goed op, het motiveert hen. Ze kennen me ook als een steun en een helper, maar eerst moeten zij ook wat ondernemen.
Je kent vast mensen die bij jou klagen over problemen in hun leven. O reken maar van Yes.
Je kunt gemerkt hebben dat als je hun een suggestie doet zij onmiddellijk klagen over jou voorsteljou vertellen dat het idee niet zal werken. Opnieuw en opnieuw. Ze worden strijdbaar tegen je. Je zal beseffen dat ze niet echt iets willen doen aan de situatie, ze willen dat jij het eens bent met hun conclusie dat ze het slachtoffer zijn, dat zij er niks aan kunnen doen.
Over relaties wordt veel geklaagd. ‘Zo zijn ze en niks dat ik kan doen verandert hen’.
Ik zeg je dit. Jij bent 100% verantwoordelijk voor je relaties, het is niet 50-50.
Knoop het in je oren, het is niet 50 - 50 ! Relaties zijn 100 - 100 !
Je wordt behandeld zoals je mensen leert jou te behandelen. Je leert mensen hoe jou te behandelen.
Of je nu religieus bent of niet: ik ken een leuk verhaal dat me als kind al enorm boeide. In het begin is het me altijd verkeerd uitgelegd, maar ik las laatst een veel geschiktere uitleg zoals het in de Bijbel ook bedoeld is. Het is een maatschappelijke les:
David and Goliath
Een kind dat een reus verslaat.
Het is niet omdat God David liever zag zoals verteld wordt, het was omdat niemand anders probeerde om Goliath te verslaan behalve David, een kind. Iedereen trok er zijn handen af.
Samuel 1: Goliath deed het aanbod om met gelijk wie te vechten, en de uitkomst zou dan de oorlog beëindigen. Er hoefden geen 1000den te sterven. Maar niet 1 ging op de uitdaging in.
David wordt gewaarschuwd door zijn broers, afgeraden er iets aan te doen, zelfs koning Saul deed dat. Maar Saul vroeg hem wel Sauls harnas te dragen.
(die koning Saul toch!)Vraag; heb je ook al meegemaakt dat anderen die er niet in slagen om gelukkige relaties te hebben jou absoluut raad willen geven?
Zes ellen en een span zou betekenenen dat Goliath meer dan 2,85 meter lang was.
David luisterde niet naar zijn broers, liet Sauls harnas uit, en liep op Goliath toe. Met een steen en een slinger schakelde hij Goliath uit.
Het valt me op dat David heus niet de enige was die dit konmaar hij was wel de enige die het probeerde. God of het universum bevoordeeld niemand. Luister niet naar diegenen die zeggen dat je relaties niet kunt verbeteren. Luister niet naar mensen die er herhaaldelijk niets van bakten maar jou willen adviseren.
Niks dat de moeite waard is, is gemakkelijk. Zeur niet want dan is het je gewoon de moeite niet waard, en niemand gaat het voor jou oplossen, zelfs een hulpverlener niet! Doe het gewoon.

Tiananmen Square 3 juni 1989, 1 man stopt colonne tnaks


Een vriend van me zegt dat je elke dag iets moet doen waar je schrik van hebt. Ik geef 'm groot gelijk. Als x-KSA en -Scoutsleider heb ik ook geleerd elke dag 'een goede daad' te stellen. Ook daar zit wat in.
Succes is voor degenen die iets ondernemen.
Ik zei ooit na het bekijken van een Amerikaanse film tegen een kennis die me wou adviseren in de liefde. 'Kijk jij probeert mij te leren rodeo rijden maar je valt zelf van elk paard dat je berijd'. Zijn respons was klassiek, het waren zijn vrouwen die fout zaten. Maar hij koos ze toch !
In toekomstige relaties herhalen ze de fouten gewoon.
Een pessimist klaagt over de wind, de optimist verwacht dat de wind zal keren, de realist veranderd de richting van de zeilen. William A Worth.
Als jij klaagt, of anderen klagen tegen jou, of ze proberen jobs door te geven, volg dan de tip uit deze blog. Vraag hen wat ze er aan gaan doen. Wijs hen - mild - op hun verantwoordelijkheid en hun kunnen.
Laat het niet toe aan jezelf of aan anderen om onder verantwoordelijkheid uit te komen.
Zo, je bent misschien weer wat wijzer geworden en kunt weer verder met jouw paarse bandje.
Ik wens je een fijne en klaagvrije dag,
Clark Kent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten