maandag 30 juli 2012

Platzak communiceren met je partner

Alreeds van de 19de platzak vanwege veel aankopen, vooruitbetalingen enzovoort. Alles is be-taald hé. Of nee, een paar ebay items kon ik niet afrekenen want PayPal (gekoppeld aan Visa) wacht op de afrekening van Visa op het einde van de maand. 


Nog 1 dag en die maand is om.


Vandaag ; Het beste dat je kan doen is eerlijk blijven tegen je partner.


In het begin - toen er nog geen kinderen waren - hadden we ieder onze eigen bankrekening, zelfs een andere bank. Nu hebben we de boel bijeen gedaan, voor het gemak en de financiën dat is mijn ding omdat ik zaakjes en voordeeltjes doe, ik zet meer door en sjacher. Ik kan uren telefoontjes doen, brieven schrijven, uittellen.. maar neem ook berekende risico 's (van dat kunnen we beter nu doen, of daar kunnen we het op wagen..). 

Een vriend zijn partner heeft zo jarenlang zijn inkomen verkeerd en roekeloos belegd en domme uitgaven gedaan. Daar deed de vrouw dus de zaken en hij bracht big bucks binnen, lekker veel, lekker veilig dacht hij. 


Er zijn enkele verhalen in mijn kennissenkring over relaties & geld waarbij ik denk: dit was niet waar geweest hadden ze beide de rekeningen in het oog gehouden ..hadden ze er regelmatig samen naar gekeken ! had ze haar man in het oog gehouden, kocht hij maar niet zoveel online, wist hij maar van haar schuld zonder omwegen.. 


Je huwelijk is niet alleen emotioneel maar ook sociaal, fysiek, spiritueel ..én financieel ! ! !


Het is fout denk ik om je partner niet in te lichten, en even fout om je als partner niks aan te trekken van de financiële kant. Als het mis loopt is dat ook de fout van de ongeïnteresseerde partner vind ik. 


Risico is dat je partner een gat graaft en er zich (jullie) niet uit kan krijgen. Ze denkt misschien dat het volgende maand weer ingehaald is, dat die meevaller er wel zal komen, dat.. geloof en hoop doet de simpelen en zotten in vreugde leven. En als het te ver is gegaan durft hij/zij het niet toegeven, of te laat. 
De andere partner gaat niet vrijuit; spend, spend, spend zonder je zorgen te maken of de rekening klopt, is even onverantwoordelijk.

Ook al doet één de financiën, de ander moet er in betrokken worden.
Mijn vrouw vind dat lang niet altijd nodig. Ze is zeer zuinig, ongelofelijk prijsbewust, dus vertrouwt ze het allemaal wel ..en hoeft ze niet te weten  hoe het zit meent ze. Toch leg ik haar elke maand uit wat de bijzondere uitgaven zijn, waarvoor we sparen, hoe ver we zitten met geplande grote uitgaven, ook toekomstplannen rond reizen, een nieuwe auto enzovoorts. Stilaan laat ze me dat doen en luistert dan tien minuutjes naar mijn gereken en getel.

Het was niet gemakkelijk op de 19de te melden dat we in het rood zaten, het duurde toch een tweetal dagen voordat ik het goede moment vond.
Samen hebben we toen wat beslissingen genomen en het plan is om volgende maand weer goed te zitten.

Door een financiële meevaller en één loon is binnen = rekening niet meer in het rood. Doch de kosten moeten nog komen deze maand. Laten we maar even flink oppassen.

Er wordt dus weinig uitgegeven deze komende maand, nogal wiedes, en iedereen weet waarom.
Onze trip naar Maasmechelen village voor de laatste soldendag werd dus opgeschort. No problemo.

Er zullen nog heel wat verstandige moves en spijtige opofferingen (Leukekleine Lekkere Luxe Laten Liggen!) moeten gedaan worden om terug een buffer op te bouwen. Over een buffer, daarover later meer..
tjitjing!
Clark Kent



7 leugens over geld die je je huwelijk kosten

Een goede relatie is gebaseerd op vertrouwen en eerlijkheid. Wie het wat spannender wil maken, kan misschien volgende leugens eens proberen.
Een leugentje om bestwil op z'n tijd kan geen kwaad, maar over geld lieg je beter niet. Wij gingen op zoek naar de meest vernietigende geld-leugens voor je relatie.

1. "Ik speel nooit op de lotto"

De waarheid: ik won net miljoenen euro's, en ik ga je verlaten, loser.
Echt gebeurd. Een vrouw uit Californië werd door haar ex-man vervolgd omdat ze verzwegen had dat ze de lotto had gewonnen toen ze nog getrouwd waren. Jaren later vernam de man alsnog via de rechtbank dat hij de hele jackpot terugkreeg.

2. "Oh, die jurk en schoenen? Die ik heb ik al jaaaaren."

De waarheid: ik ben net gaan shoppen en heb onze bankrekening geplunderd. Sommige verbergen liever hun aankopen, in plaats van een ruzie te riskeren met hun partner.

3. "Ik wil geen kinderen"

De waarheid: de alimentatie voor de kinderen uit mijn vorig huwelijk kosten me al veel te veel.

4. "Wat van mij is, is ook van jou"

De waarheid: ik heb in het geniep een eigen bankrekening, voor het geval dat ...
Het is niét oké om geld dat je verdient met een bijbaantje op een geheime rekening te parkeren.

5. "Ik werk vanaf nu 9 to 5"

De waarheid: ik ben net ontslagen, en kruip overdag op café.
Als je je relatie echt spannend wil maken, is dit een goede. Het gebeurt wel eens dat partners tegen elkaar liegen over het verlies van hun job, omdat ze beschaamd zijn over dit falen of omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze nieuw werk gaan vinden voordat hun partner iets in de gaten heeft.

6. "Ik wil dat we elkaars gelijken zijn"

De waarheid: ik ben een controlefreak en wil niet dat je iets doet dat ik niet weet.

7. "Je weet exact wat ik verdien"

De waarheid: ik heb net een dikke loonopslag gekregen, maar dat ga ik niet aan je neus hangen.
(mr) - Bron: 14 Money Lies That'll Wreck Your Marriage - businessinsider.com 
Clark Kent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten