maandag 30 juli 2012

Zwijgen is goud

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 24/ ook reeds dag 50 met het paarse bandje om de pols.

Welkom op mijn blog

Op naar een dag 2 van de 21 dagen aan één stuk klaagvrij zijn


Soms zeg je niets i.p.v. iets. Zwijgen is goud, en de goudprijs staat hoog. In die stilte ontstaat er ook ruimte voor anderen om eens iets te zeggen (als jij je mond eens houdt), kun je nadenken en overdenken, kan je luisteren naar anderen, naar je eigen gedachten zoals die komen en gaan of gewoon naar omgevingsgeluiden.


Gisteren vroeg ik aan een nonkel op een familiefeest hoe het met hem en zijn vrouw is en hij zei;
O.k., er over klagen maakt ons niet gelukkiger
Een diepe opmerking waarmee alles gezegd was dat we al wisten.
En dan ging het over koetjes..


Op een rare manier brengt zwijgen over problemen ook meer ruimte om rustig te blijven of gelukkig te zijn. Jezelf opjutten en anderen animeren met je pechverhalen heeft inderdaad weinig zin (of je moest ze humoristisch overdrijven).


Voordeel is ook dat zwijgen niet verbeterd kan worden
De man die ze aangenomen hebben als facility manager praat constant, hij is bevlogen dat op zijn minst. Ik zeg er niets over; sommige mensen voelen zich onmiddellijk thuis en praten honderduit, en anderen komen er langzaam in, settelen zich, verspreiden zich in een ruimte als een aroma (langzaamaan). Tot die laatste categorie behoor ik. Wees gerust, toch val ik op:


Waar verhaal:
Wel, vroeg ze aan haar vriendin, Hoe was het chique diner ?
O, leuk, veel hoge pieten..
Mensen ontmoet ?
Ja, aan tafel zat ik naast de ambassadeur, wat een interessante man !
O Ja, wat vertelde hij, over zijn reizen?, zijn job?, ..
Eigenlijk niet nee.
Hoezo ?
De hele avond heeft hij gevraagd wie ik ben, wat ik doe, wat ik leuk vind, en heeft hij naar me geluisterd. Wat een zalige, wijze man.

Men vindt de nieuwe een praatjesmaker - ik zie gewoon het verschil in aanpak en dat is zijn manier (ik laat dat maar zo, we zien wel hoe zijn daden zijn). Ik kwam als bescheiden Limburger in Antwerpen wonen - een stad vol mensen met een grote mond - en voel het verschil gemakkelijk aan. Ik heb die flapuits en grootsprekers leren waarderen ..en ben mijn eigen zelf mogen blijven.

ik ga stilletjes door met klaagvrij blijven
Clark Kent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten