dinsdag 29 oktober 2013

Zorgwekkende zorgmijders - een lastig geval van jewelste

Vandaag dag 17/ 6 dagen klaagvrij / in de uitdaging om 21 dagen aan-een-stuk klaagvrij te zijn

Zorgwekkende zorgmijders  

mensen met een psychosociale of psychiatrische stoornis die niet of nauwelijks te motiveren zijn voor behandeling, vaak meerdere problemen hebben zoals schulden, isolement, verslaving, profiteren, zelfverwaarlozing en overlast veroorzaken in de woonomgeving


Mister Glass was vorige week (super)gemotiveerd om iets te doen aan zijn - volgens hem - uitzichtloze lijden.
Vandaag kon hij - om deze of gene reden - niet uit het bed om naar een belangrijke afspraak te gaan bij een drukbezette pijnkliniek. 
gevolg ; binnen twee maanden pas een nieuwe afspraak ..en ondertussen gaat het lijden - en aandacht nodig hebben - dus voort. 

Als ik zijn moeder was, sleurde ik hem uit bed en reed naar de kliniek. Ik belde niet voor hem af, integendeel. 'Get your shit together' zou ik roepen - 'van mij moet je geen compassie meer verwachten , maar hulp , ook al moet ik daar even hard voor je zijn'.  'Wordt wakker !' 

Maar natuurlijk doet zij dat niet - deze gedragspatronen gaan al jaren zo. 

(een dag later belde ik en zei tegen Martha dat het moeilijk moet zijn voor een oudere moeder om hard te zijn voor haar zoon - 'oh nee hoor!' was haar verdedigende antwoord - ..dan weet je het wel, ingesleten patronen van ietwat misplaatste zorg. En dan 'laat' ik het zo.)

Mister Glass kiest zijn oplossingen, en wordt zo stilaan overal geweerd, aan het lijntje gehouden of mismeesterd. 

Ik heb aangeboden om te helpen, om hen er heen te brengen - oprecht - maar 'het hoefde niet'. Had ik geweten dat er weer niets van zou gaan komen dan ..
Ik had het moeten weten ! Bij mijn cliënten zou ik het bevraagd hebben.

Om niet te gaan klagen moest ik vandaag opzettelijk 'zwijgen'. 
























Ik ben vooral boos omdat Martha Kent er onbeschrijfelijk van afziet - al kiest ze er net als wij allemaal zelf voor. 

een waar dilemma, probleemgeval, geval, moeilijke kwestie, complicatie, knelpunt van jewelste.
soms 'plaatsvervangend beschamend' als het je familie betreft. Maar daarom juist moet ik de betrokkenen ook respecteren ..en hun keuzes laten maken, hoe beschadigend die ook zijn.

Het doet me bijna fysiek pijn om mensen zo te zien sukkelen. 


Naast de onvolledige afbakening van de doelgroep van de OGGZ, worden er tevens verschillende 
termen gebruikt voor de doelgroep zorgwekkende zorgmijders. Bijvoorbeeld vrijzinnige vrijbuiters (Spierings 1998), 
verkommerden en verloederden (Research voor Beleid 2002) en overlastgevende zorgmijders (VWS). 
Vandaag zijn er geen oplossingen voor.

groetjes van coach Clark Kent

zo wens ik het me.. maar zo is het niet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten