woensdag 23 oktober 2013

storyteller Mister Glass - Minder lijden door niet te klagen

Vandaag dag 12/ dag 2 klaagvrij / in de uitdaging om 21 dagen aan-een-stuk klaagvrij te zijn 
(a complaint free world/ Will Bowen).

Theorie kan ook kort hoor.

Wat is klagen precies ?

Klagen is een energieke uiting van pijn, verdriet, ontevredenheid.

Maar die definitie gaat ook op voor het aangeven van feiten, neen? 
Yep. Je mag gerust zeggen dat je pijn hebt, verdrietig bent of ontevreden. Het wordt pas klagen als je in herhaling valt, je toon klagerig is, je iets of iemand de schuld geeft (iemand, God, je afkomst, het weer..).

Volgens mij voel je zelf aan wanneer het een feit aanhalen is, en wanneer het (be)klagen is.

In 2012 vertelde ik over het 'schoen-incident' met Nikita Croetsjov 1953 - 1963, het schoenincident 12 oktober 1960
Vandaag put ik uit mijn eigen recente ervaring met Mister Glass. Hij ging jaren slecht om met feiten en lijdt daar onder, maar gisteren - voor het eerst in jaren van gespannen stilte - hadden Mister Glass en Clark Kent een goed gesprek met elkaar.
één gesprek maakt nog geen lente, maar deze quote lijkt me toch de essentie van dit gesprek - en daar kan ik mee leven als het menens was tenminste

Dit is zeker waar geweest in mijn leven aangezien ik vooral leer uit fouten maken en dus ook afzien, of onaangename gevolgen ervan meemaken

Ik heb geleerd dat als ik me weerhoud van storytelling - een verhaal maken van de zaken die ik meemaak (en dit maakt de zaken alleen maar erger) - het onplezierige opmerkelijk dragelijker is. Het effect  is minder verwoestend dan wanneer ik er over vertel, klaag, zeur, mopper, me er kwaad over maak.. neen, het is zelf dragelijk.

Als je dus leert Hoe te lijden, dan lijd je veel minder.

Ik heb het niet over graag afzien eh ! , heb het ook niet over expres afzien ! , ook niet over in een slechte situatie blijven !

Ik heb het over 'Als je afziet'. Ik hoop dat het lijden als Mister Glass je bespaard blijft, al heeft hij 't door er verkeerd mee om te gaan (in comics is hij een aartsrivaal - een kwaad genie) gedeeltelijk over zichzelf afgeroepen - of toch de impact er van.
Het gesprek van MisterGlass en Clark ging over 'het anders gaan aanpakken vanaf nu'. (niet over schuld & boete)

Lijden is als ervaring op zich al erg genoeg, laten we het zelf niet erger maken door het mes nog eens in de wonde te draaien of te sudderen.

Het werd een opmerkelijk rustigere avond in mijn brein, al maakt één goed gesprek de lente niet (het is immers oktober he)

Groetjes van uw coach Clark Kent



Geen opmerkingen:

Een reactie posten