vrijdag 18 oktober 2013

assessment negatief op mijn verjaardag - sh!t happens op de parking van de Colruyt

Vandaag dag 7/ terug 0 klaagvrije dag / in de uitdaging om 21 dagen aan-een-stuk klaagvrij te zijn. 


Na twee positieve assessments niet slagen voor een derde gelijkaardige, het kan blijkbaar.
Is mijn IQ gedaald?, is mijn vaardigheid als diensthoofd plots verdwenen? De dame van de personeelsdienst zei me gauw waaraan het lag
-         

  •    Bij de postbakoefening had ik de infobundel haast niet gebruikt.
  •       Bij het toneeltje van de evaluatie vond ze het knap hoe ik een evenwicht vond tussen opmerking en positieve feedback, maar ik vergat naar de beleving van de werknemer te vragen.


Ze vroeg waarom. 

  • Postbakoefeningen gaan over prioriteiten halen uit mails (ik deed dit met Covey), en daar had ik de bundel niet voor nodig. 10 mails filteren op belangrijkheid en dringendheid doe ik dagelijks als hoofd (wat als ik die oefening niet deed zoals zij dat ziet?, telt ervaring niet meer?)

  • Toneeltje nam ik ernstig, doch een evaluatie waarin het hoofd klachtenbrieven moet bespreken van maand geleden is niet realistisch – want zulke dingen doe je meteen. Je verrast een medewerker niet bij een evaluatie. ('dat is waar, maar u moet zich aan de opdracht houden', zei ze)

Mijn commentaar is dat al de gesprekken positief waren, mijn CV en ervaring goed is – zelfs zeer deskundig – dat het nu op twee oefeningen van een assessment aan komt, is kwatsch. IQ test, persoonlijkheidstest en planningstest waren goed. What is wrong with this picture ?
 


























Een inschattingsproef is maar een inschatting en mag toch niet in de plaats komen van diploma ‘s, studieresultaten, bijscholing, een goed gesprek met de directie, interesse, een fijne persoonlijkheid en ervaring !
Of is het om te verhullen dat ze iemand anders kiezen, of het internetonderzoek niet goed vonden, gepraat hebben met god-weet-wie?

Inschattingen zijn geen exacte wetenschap ..maar het is natuurlijk ieders goed recht om ze te maken. Of ze ook redelijk zijn ? Ik had mijn twijfels, en nu zéker. 



























Wel, uw coach gaat niet klagen, I Own It !
Vandaag op de parking van de Colruyt gebeurde voor mijn auto een aanrijding tussen twee fietsers. Ze
maakten een behoorlijke smak !
  ‘Mijn wiel is kapot’ zei de jongeman tegen het meisje , hij keek beteuterd naar het wiel van zijn koersvelo, ‘maar het is uw fout niet ‘shit happens’ .  Hij kloeg niet, maakte zich niet dik, haalde de schouders op en zei ‘die kan ik dragen tot thuis, maar eerst winkelen eh’.

Dit assessment heeft me drie weken gekost want men maakte alle juiste geluiden, per slot van rekening hebben zij mij gecontacteerd voor de job. Er werd me ook een paar keer gevraagd of ik niet verder zou solliciteren en zou blijven.

Wel, ik heb de dame gezegd dat ik me beledigd voelde met de gang van zaken, zo behandeld men een professional niet –  ze had dit meteen kunnen laten weten i.p.v. 12 dagen te wachten na het assessment

– en ze had de beleefdheid kunnen hebben om mijn CV tegoei te lezen en me geen slecht nieuws door te bellen op mijn verjaardag ! Waar slaagde deze dame voor haar assessment ? ? 
‘Spijtig dat u het slecht opvat’ sprak ze ('nou waarom niet?', zei ik)

Het was een ervaring. Je komt op je weg altijd neen-zeggers tegen. It was not ment to be. Ik kan voor betere mensen werken.



















Positief vond ik het dat mijn gezin het direct wist en mijn vrouw en 16jarige dochter heel begripvol en steunend reageerden. Openheid helpt. 

Als mijn kinderen me later herinneren als iemand die ook bij pech stevig in zijn schoenen blijft staan, doorzet  en aangenaam blijft
dan is deze ervaring niet voor niets geweest he.


Klaagvrije groeten van uw jarige coach Clark Kent
Toch dat paarse bandje meteen van pols wisselen ..en verder !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten