maandag 28 oktober 2013

Hoog bezoek - Het is Niet Fair ! VS. neutrale Feiten

Vandaag dag 16/ 6 dagen klaagvrij / in de uitdaging om 21 dagen aan-een-stuk klaagvrij te zijn 
(a complaint free world/ Will Bowen).

Wanneer is het een feit, wanneer is het een klacht ?

- ik vind het niet beleefd dat onze overbuur steeds binnen kijkt. Hij belt me op om te iets te vragen 'Je zat toch aan je computer, kun je die mail voor me afprinten?' , 'Zo, je zat aan TV, niets anders te doen?'. Hij mag opbellen, maar die inleidingen vind ik ongepast.
- Hij belt als mijn dochter huiswerk zit te maken 'Je bent thuis, kun je babysitten?'. Met de telefoon in de hand staat hij aan het raam. 

- Een andere buur vind dat we allemaal voor zijn garagepoort moeten weg blijven, zelf parkeert hij op de beperkte plaatsen in de straat (visite en zijn vriendin hebben dan plaats voor zijn deur gereserveerd).
- Ocharme een buurmeisje geeft over voor mijn deur (spetter kletter de kletter). Papa is er bij maar eens een emmer water over de kots komen smijten doet hij niet.
- Buuv' zet haar stinkende vuilzakken donderdagavond ver van haar voordeur weg, vlak naast onze deur.





























Dit zijn gewoon vijf feiten. Geen echt leuke feiten, potentiële ergernissen zelfs, maar de drie laatste loste ik op deze manier op :

- ik parkeer voor zijn poort als hij in de straat staat, ik heb hem dit ook gezegd. Ik wil wel van plaats ruilen als we zo staan.
- ik gooi zelf een emmer water over de stoep zonder er woorden aan vuil te maken. De man moest zorgen voor zijn zieke dochter eh.
- ik sprak buuv' aan toen ze haar vuilzak wel voor haar deur zette, zei dat ik dat liever had, en ze zei dat haar moeder-babysit die keer het afval buiten had gezet.

misschien los jij het op een andere manier op , ook goed , zolang je maar niet aan het klagen gaat tegen de verkeerde personen.

Voor die eerste twee vervelende feiten heb ik het juiste moment niet gevonden, maar hij krijgt wel te horen 'ik zit misschien wel voor de TV maar neen ik kan niet helpen met x want er staat eten in mijn oven, ik let op de kinderen, ..' . De man is wat hardleers, maar ik blijf mondig. 

Gisteren kregen we visite. Mocht ik deze dingen neutraal gezegd hebben dan had dat wel gemogen maar het zou al snel klagen worden (valkuil). 
Visite gaat toch meer over vragen stellen aan de ander en geïnteresseerd luisteren dan zelf straffe verhalen te vertellen, vind ik. Zo hoor je nog eens nieuwtjes. 

























Het ging echter over fijne dingen, zelfs geen family-stuff. Onderwerpen genoeg.
Mensen komen om te eten en te zeveren, niet om zich laten op te jutten.

Tot het volgende bezoekje aan elkaar groetjes van uw coach Clark Kent



Geen opmerkingen:

Een reactie posten