donderdag 9 augustus 2012

Zoek een buddy, aanmoediger, fan, partner, deelgenoot, rolmodel, coach.. voor al je uitdagingen

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 27/ dag 60 met het paarse bandje om de pols. Nog op koers want het duurt 4 à 8 maanden voor je 21 dagen aan één stuk klaagvrij bent. Dan zijn we in ..maart

Welkom op mijn blog

Op naar een dag 3 aan één stuk klaagvrij zijn. Een mooie prestatie want gisteren hard onderhandeld (zonder klagen of me beklagen) en vandaag geen 'terugslag' gehad. Zo noem klagen na een spannend moment. Nee, ik geniet dus van de succesvolle uitkomst zonder klagen of pochen er over.

Maar stel: vandaag begin je aan je allereerste dag van jouw Klaagvrije Uitdaging.

Dan kun je direct serieus beginnen, bandje aan en go! Als je alleen begint is dat de enige optie.

Of optie twee: nog één Klaagvolle dag ! een uitvinding van vriend Hero. Hij spreekt af en toe een dag af met zijn collega 's podiumbouwers om die dag alles af te zeiken, over alles te klagen ..maar dan ook over Alles! En klaagt de ene dan doet de ander er nog een schep boven op..
Wat een rotdag de zon schijnt en ik moet werken
Is dat alles; IK moet een dag werken en dan moet ik ook nog naar huis naar mijn vrouw!
Ja, maar uw vrouw gaat niet vreemd, de mijne is een echte sloor als ik thuis kom ligt ze waarschijnlijk met een vreemde man in bed.
Och man, die van mij waarschijnlijk met een vrouw en haar hond!
enzovoorts

En dan het bandje om en go!

Morgen is mijn laatste dag werken en dan heb ik groot verlof. Toch spreken mijn collega 's en ik af om juist nu te beginnen met de klaagvrije uitdaging van Will Bowen. 
Ik ben al twee maanden voorop en zou hen misschien teveel beïnvloeden dus beginnen ze deze maand zonder mijn expertise (hum) 
..enkel met toegang tot mijn blog.

Ik hoorde één van hen zich al afvragen of dat wel mocht! die siliconen bandjes op het werk (in de zorg). Ach je kwetst er niemand mee en het is hygiënisch zei iemand anders. 

Er zijn nog veel Ja Maars (weerstand heet dat in de psychologie)
..en ik heb ze ook gehad
..ik ga ze u zelf laten ervaren
..je leert ze verdragen, en ze gaan over
Ik zelf vond het best spannend om te tonen (outen) dat ik ergens mee bezig was. Je krijgt vragen thuis, vragen op het werk, mensen die er niet van willen weten vinden het flauwekul, anderen vinden het bandje niet mooi.. (maar dat gaat over als ze zien dat je volhard).

Mijn vrouw, en kids, en omgeving zijn mijn zelfhulpexperimenten ondertussen gewoon geworden, maar keken in het begin heel vreemd op. Er zijn ook mensen die het belachelijk blijven vinden (soit)

Ook kriebelt het om het uit te doen als er iemand opgeeft, of als je zelf wilt opgeven door veel falen in het begin. Het is een uitdaging. Maar het kan; ik heb het één keer gehaald, en enkele miljoenen mensen overal ter wereld haalden het al! Come on people!

Het samen doen is altijd leuker. In alle moeilijke uitdagingen gaat het beter is het aan te raden medestanders te vinden, een buddy, een aanmoediger, een fan, een partner, een deelgenoot. Zo hou je het vol ..en houdt iemand je aan de gang.

Als ik (weer) geen zin heb in mijn wekelijkse kilometer zwemmen (water is koud, en nat, en de zetel is lekker, vroeg opstaan komt net niet goed uit.....) dan weet ik dat mijn zwempartner ook komt en dan moet ik wel. Eens in het zwembad ben ik blij het toch weer te doen.


Wij - 4 diensthoofden - hebben besloten het te doen om deze redenen:

  • We willen geloofwaardig zijn en te vertrouwen. Medewerkers moeten vertrouwen kunnen hebben in ons. Klagers en roddelaars worden gewantrouwd dus dit programma is iets voor ons.
  • We willen een klaagvrije cultuur in huis, geen gekanker maar leuk werken. We gaan volgend jaar Project Klaagvrij Woonzorgcentrum doen ..en dat willen wij eerst proberen en waarmaken (wie zal ons anders volgen?).
  • We willen op elkaar kunnen vertrouwen.
  • We willen minder stress op het werk en in ons leven.

Morgen zet ik nog een keer op mijn blog hoe het gaat, en dan gaan wij van start !

Succes met de uitdaging
Clark Kent




Geen opmerkingen:

Een reactie posten