donderdag 30 augustus 2012

Ontslag volgens John Lennon

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 44/ dag 83 met het paarse bandje om de pols.   
15 dagen aan-één-stuk klaagvrij. Gisteren de kilte, de ijstijd thuis, goed doorstaan met de techniek die ik voorstelde m.n. niks doen. Iets weggeschonken, en bij leuke vrienden langs geweest, dat helpt eveneens.
Wat ik jullie voorhoud doe ik dus eerlijkheidshalve zelf ook in de praktijk. 

Vandaag had ook een beproeving kunnen zijn.























Uw coach is nog in verlof doch gisteren hoorde ik het nieuws van 21 plotse ontslagen op werk. 


Ontslagen om administratief technische redenen, 21 mensen stelden zich niet in orde met hun studie-documenten (wettelijk is er iets ingrijpend veranderd) en zij kregen aangetekend hun ontslag.

Als vakbonds afgevaardigden hoorden we dit nadat de brieven waren vertrokken.

Er was reden tot klagen over :
- de hel waar 21 mensen door moeten
- de onrust op de werkvloer
- koelheid
- de leiding die zich eerder zwak toonde
- het feit dat met 21 mensen minder werken grote druk ging geven
- en-zo-voorts-en-zo-voort

de directie kon klagen over :
- mensen die reeds jaren weten dat ze zich in regel moeten stellen
- mensen die zelfs als ze bij de hand genomen worden, zich niet inschrijven
- €800.000 verlies aan subsidies
- het verlies van goede mensen die zij opgeleid hebben
- het tekort aan correct geschoolden
en-zo-voorts-en-zo-voort

Wat is realiteit, en wat niet ? Waar ligt de waarheid ?

Maar dan dacht ik aan de woorden van John Lennon die zei :
Realiteit laat veel aan de verbeelding over.

John wilde zeggen dat realiteit is wat alle mensen anders zien. Iedereen vult zijn realiteit in. Er is niet zoiets als één waarheid, niet één realiteit.
In dit geval is er elke realiteit van elke partij

Steven Covey zei ook : 
versta eerst de ander en dan pas staat de ander ook open voor jouw verhaal.

Met die twee mantra 's in het hoofd ging ik als afgevaardigde heel strijdbaar, maar niet negatief, naar de spoedvergadering naar de directie. 

Tot mijn verwondering waren beide partijen redelijk snel bereid om elkaar te horen.
Het kletterde maar kort. 
We kunnen wel stellen dat zo snel als de fout gemaakt was, deze ook weer ingetrokken werd. Omdat naar elkaars info geluisterd werd vonden beide partijen de ontslagen niet nodig.

Er werd zelfs begrip getoond voor de redenen tot klagen ! die ik zojuist opsomde.
Er zal gewerkt worden aan het herstellen van vertrouwen, en een menselijkere reflex bij de personeelsadministratie. 

Ja, het vertrouwen kreeg een hele ferme deuk, maar we moeten weer verder en de nieuw verkozen ploeg afgevaardigden heeft getoond dat er rekening met hun/ en medewerkers/ gehouden moet worden ..en dat is begrepen.
Ik ga helpen met het vertrouwen herstellen, en met directe leidingevende heb ik ook een eitje te pellen.

Hadden we iets bekomen als we ons hadden be'klaag'd ?, als we hadden 'gejankt' ? ..

Een goeie verwezenlijking in team.

persoonlijk dan :
Voor mij was dit een opsteker als baas, ik ging er heen om voor mijn mensen iets te doen. Aan de directie zou ik zeggen waar het op staat, en dat heb ik weer met mijn mond gedaan (daar kent men mij overal voor).
Mocht ik ooit hogerop geraken dan ligt mijn loyaliteit aan beide kanten en ik zal daar geen problemen mee hebben, weet ik nu.

Het bandje bleef de ganse dag aan dezelfde pols, ook bij het winkelen, fiets ophalen, studieboeken halen en betalen, bankzaken doen, eten maken, afwassen, ..
Vanavond en vannacht moet mijn vrouw werken en lig ik alleen in bed brrr

Hopelijk kunnen de medewerkers - die erg geschrokken zijn geweest - na hun telefoontje dat alles teruggedraaid is terug lekker slapen, 
slaapwel allemaal van uw coach
Clark Kent



1 opmerking:

  1. Beste kameraden medewerkers,
    Het was een bewogen week voor iedereen die graag en hard werkt in onze groep.
    Als een donderslag bij heldere hemel hebben we dinsdag allemaal vernomen dat er een twintigtal mensen moesten gaan omdat ze administratief niet in orde zijn.
    Al moeten deze mensen zich nog in regel stellen, toch komt de directie vandaag helemaal terug op haar pijnlijke beslissing en dit onder druk van uw vakbondsafgevaardigden.
    Al de getroffen collega ’s zullen opgebeld worden en de directie zal zich oprecht bij hen verontschuldigen voor het leed dat deze beslissing met zich mee bracht.
    We hebben de directie duidelijk kunnen maken dat er een menselijk beleid moet gevoerd worden t.o.v. alle betrokkenen. Uw directie zal met ons werken om het geschokte vertrouwen te herstellen.
    Jullie mogen er op rekenen dat de door jullie verkozen vakbondsleden hun uiterste best blijven doen om u ook in de toekomst te steunen, helpen en te beschermen.
    We hopen dat hiermee de rust kan terugkeren in ieders belang.
    Kameraadschappelijke groeten van uw afgevaardigden van het ACV en ABVV

    Graag voor u gedaan
    (onze namen)

    BeantwoordenVerwijderen