donderdag 9 augustus 2012

Klagen over medewerkers, gooi die coach buiten!

Waarom klagen oversten over medewerkers ?
Vraag het aan dienstoversten en ze zullen wel redenen te over hebben.
Het aanhalen van feiten en juiste verhalen mag, maar klagen is je als overste richten tot de verkeerde persoon. Zéker niet naar andere medewekers ! Die besluiten daaruit dat jij je mond ook niet kunt houden over hen als zij er niet zijn. Matig t.o.v. andere oversten want je kunt de sfeer aardig verzieken en hun stress bezorgen.

Feiten aanhalen om te bekijken of je ze juist ziet, dus bevragend is correct. 

Maar klagen valt onder G R I P E en is altijd fout.
Je wordt er ook al niet vrolijker van op termijn.

De medewerker even apart nemen en zijn gedrag bevragen of op gedrag wijzen is correcter, en vraagt moed. Apart en niet in groep luistert de medewerker meestal wel naar je argumenten - in groep moet hij zijn imago verdedigen en kom je nergens.
Wees ook kort, je punt is gauw gemaakt, wees geen zeur. 


Brief ook niet alles door naar boven, zeker niet als het goed opgelost geraakt. 
Laat naar boven toe juist wel weten wat er goed gaat, dat straalt af op jou en iedereen, beter dan hoe 'tuff you are'.
Jouw mensen moeten zich beschermd weten, in goede en kwade dagen.

Als de ploeg faalt is dat de coach zijn schuld want hij heeft de ploeg niet kunnen laten draaien. In het voetbal gooit men de coach buiten bij povere resultaten. In een bedrijf zou men dat vaak ook beter doen.

Aangeworven om het team te doen draaien, zaag er dan niet over maar werk er elke dag aan!

Dit idee motiveert me om elke dag mijn best te doen en het goed uit de mensen te blijven halen.

En past iemand niet in het team of blijft hij zich misdragen, overtuig hem er dan van dat hij beter uitkijkt naar iets anders of bereid zijn 'exit' voor. Help hen vertrekken. Mensen die het team verzieken zijn als kanker die gezond weefsels (goede medewerkers) verzwakken en ziek maken. 
Eén rotte appel in de mand maakt al het gave fruit te schand.

Mijn besluit is dat oversten best niet klagen over medewerkers, dat is zwak. Slechte medewerkers vragen om verbetering en aandacht, of actie.

Eén groot lichtpunt voor oversten! : groepscultuur
Als je dit volhoud dan begint jouw groep dit van jou over te nemen. In een kleine groep gaat dit kweken van een cultuur snel, bij ons in een grote groep (60 medewerkers) was het een proces van jaren.
De medewerkers signaleren (niet klagend!) als een nieuwe medewerker niet aan de normen voldoet, en ze houden elkaar aan de groepsnorm die wij uitgedragen hebben.

  • bvb X wordt vies bekeken als hij de baas tegenspreekt
  • bvb Y wordt gezegd dat ze het aan de overste moet laten om de directeur te gaan spreken over een detail. Men zegt dat het hoofd het heus goed aanbrengt en dingen gedaan krijgt.
  • bvb Z is nieuw en klaagt over het werk, hij wordt door de groep terechtgewezen dat hij ook zijn werk moet doen en dat hij daarmee het team in een slecht daglicht stelt. Het is hier niet van haantje-de-voorste!

Op die klaagvrije manier wordt je taak als coach gemakkelijker (en je kans om te falen kleiner). Als overste kun je de groep bewegen om verantwoordelijkheid te delen (zelfsturend team te worden).

Niet zagen over je team of individuele medewerkers dus, maar een voorbeeld zijn, positieve actie of doortastende stappen ondernemen..

coach Clark Kent







Geen opmerkingen:

Een reactie posten