maandag 13 augustus 2012

Ventileren af-leren


Coach Clark Kent test A Complaintfree World van Will Bowen, en leest zijn boeken, beluistert zijn CD's.
Leer je mee in de 21-dagen uitdaging ! om klaagvrij te worden ?

Ventileren
Ventileren, moet dat kunnen? Onder goede vrienden, onder collega 's, onder hulpverleners..
Vroeger beweerde ik van wel, het werd ook zo onderwezen. Het eruit gooien was juist goed. In het leiderskot, op leidingsweekend bij de Scouts werd het gedaan - het nadoen van leden, van leiders, van moeilijke ouders - het was leuk en meestal niet zo kwaad bedoeld. Ontlading weet je wel..

Stel je eens een rotsituatie voor, iets waar je niet uit geraakte, iets waar je mee zat, iets dat maar niet wou lukken. Laten we beginnen met enkele vragen.

- Wat zou je ermee opschieten als je erover geklaagd had tegen bekenden?
- Zou klagen over de situatie ze sneller opgelost hebben?
- Zou klagen tegen een lotgenoot een van jullie vooruit geholpen hebben?


Het antwoord is natuurlijk nee. Als we het op een zeuren gezet zouden hebben, zou de situatie voor iedereen maar nog moeilijker zijn geworden. Bepaalde mensen zouden je gaan mijden, en niet zo leuke mensen had je waarschijnlijk aangetrokken.
Ik krijg vaak de vraag: 'Moet ik mijn woede er niet uitgooien? Is het niet juist gezond om die te ventileren?'

Woede is negatieve energie. Die raak je niet kwijt door iemand anders ermee op te zadelen. Angst, verdriet, boosheid, jaloezie, misprijzen, afkeuring, walging.. zijn emoties die vaak versterkt worden door er over te zeuren. Je eigen ellende wordt er door versterkt.
Woede ventileren door te klagen zal je boosheid niet minder maken, integendeel.
Maar je kunt wel iets met moeilijke situaties doen op een manier waardoor je makkelijker oplossingen vindt die je op eigen houtje misschien niet zou hebben gezien.

Ventileren?
Will Bowen gebruikt het voorbeeld van wasdrogers. Die hebben een uitlaat die overtollige warmte tijdens het droogproces veilig afvoert.
Het zou heel gezond zijn als wij mensen op zo een manier woede en frustratie konden afvoeren om die voorgoed kwijt te zijn. Druk van de ketel laten, zeg ik regelmatig. Maar wij zijn geen ketels, en ook geen droogkasten.
Wat de meeste mensen ventileren noemen is kankeren tegen anderen. Ze vertellen luidkeels en boos wat hun is aangedaan en hoe teleurgesteld ze zijn. Zo denken ze dat ze hun boosheid er uit gooien. Dat is niet zo!

Er is een algemeen misverstand dat klagen over iemand of over een situatie ons een beter gevoel geeft en stress oplost. Als rook uit een schoorsteen zou de emotie verdwijnen.
Wat de meeste mensen ventileren noemen is in werkelijkheid klagen.

Ik ga je met deze bedenkingen even bezig laten zoals ik er ook over gedacht heb. Ik lees zulke dingen ook, en vaak lees ik tegengestelde dingen zodat ik me een mening vorm. Als een goeie stoofpot moet dit pruttelen, afkoelen, terug opgewarmd worden.. Jij zal jouw gedachten ook stilaan gaan omvormen. Plots tot een besef komen kan ook hoor. Je ziet maar.

Volgende keer vertel ik je over het verschil tussen Ventileren en Verwerken. O.k. ik verklap het daarmee een beetje, maar het wordt interessant. Daar zit de oplossing voor een niet klagende manier van omgaan met vervelende emoties die  je absoluut niet verbiedt er met iemand over te praten.

Neen, niet opkroppen dus !

Het is gewoon anders, en minder instinctief of reactief. Gezonder dan klagen wel.



Ik wens je een prettige, Ventileren kun je af-leren
Coach Clark Kent






Geen opmerkingen:

Een reactie posten