zaterdag 4 augustus 2012

Klaagvrij: I = eigenlijk ben ik beter dan jou !


Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 26/ dag 56 met het paarse bandje om de pols.

Welkom op mijn blog

Op naar een dag 7 aan één stuk klaagvrij zijn.

We zijn bezig met te bekijken waarom mensen klagen. Om 5 redenen: G R I P E; vandaag leg ik uit;

I Inspire envy
Achter élke klacht zit er wat superioriteit verborgen.
(Will Bowen, a complaintfree world)

De boodschap achter dit derde soort klachten is: 'eigenlijk ben ik beter dan jou'.
Hallo lezer,














Pakkend nietwaar ?

Voor mij is het weerom dag 7 van mijn 21 dagenproces klaagvrij worden. Een feit, geen zucht, geen klacht. Het is het pad dat ik moet volgen.

Ik begon op 11 juni te bloggen over mijn zelfhulpexperiment, al was ik eerlijk gezegd al even aan het proberen. Twee maanden ver ben ik en volgens Will Bowen (a complaintfree world - een betere wereld ISBN 978-90-225-5086-1) kan me dit nog enkele maanden tijd gaan kosten. Good. Het is een hele ervaring.

Waarom klagen mensen. Reden nummer 3 (uit het letterwoord - acroniem - G R I P E - zie voorgaande berichten) :
I Inspire envy
Mensen klagen om te (vertaling) Stoefen, pochen, bluffen, opscheppen, pronken, pralen.

Klagen kan een verdoken vorm van opschepperij zijn.

voorbeeld
'Mijn baas is incompetent !'
vertaling
'Ik kan het beter dan haar !'

'Die idioten bij de electriciteitsmaatschappij hebben mijn factuur weer verkeerd opgemaakt'
vertaling
'Zou ik daar werken, het zou wel wat beter gaan'

'Jij bent zo langzaam, ben je nu nog steeds niet aangekleed, we moeten vertrekken'
vertaling
'Ik ben zo goed georganiseerd'


'Clark, ik vind dat dit bijna hetzelfde is dan de eerste reden waarom mensen klagen m.n. om aandacht.'

Zoals ik al zei kan de reden om te klagen complex zijn, een samengaan van verschillende redenen.
Maar dit is het verschil:

Klagend bluffen zet zich altijd af tegen iemand.
De boodschap is altijd: ik ben beter dan jij. Niet alleen maar kijk mij, of ik ben goed.

Als we kind zijn dan krijgen we vaak te horen 'goed gedaan!', 'mooi zo', 'knap van jou'.
Naarmate we ouder worden, krijgen we dit minder en minder te horen, presteren hoort er bij is precies de boodschap. Wat je doet is niets bijzonders. De enige manier om geprezen te worden is zuchten, blazen, klagen zo lijkt het wel. Dan zijn we toch zo hard bezig ! En het werkt, dan krijgen we weer die aandacht (ook al moeten we er op negatieve wijze om vragen).
Maar als dat niet genoeg is zetten we ons af tegen vermeende idioten, minder ontwikkelden, luiaarden, incompetenten, etc..



Je kunt dit ombuigen naar een prettiger contact.
Geef de mensen erkenning, een schouderklopje, steun, een aanmoediging.
Want mensen die bluffen over zichzelf willen eigenlijk zeggen:

Op dit vlak of op dit moment in mijn leven voel ik me niet zeker van mezelf.
Klagen over de verkeerde facturen laat zien dat die persoon niet goed om kan met administratie, het moeilijk vindt om mondig te reageren op een incorrecte factuur, zijn administratie daardoor een soep wordt..
Heb het met zo iemand over de last die hij ervaart, vraag er naar.

Als het klagen over iemand te vals wordt, hoef je ook niet persé deel te nemen aan dit onderwerp ('Hij is een kalf!', 'Buitenlanders zijn lui' ..).
Laat het passeren, klaag niet mee, je hoeft niet opdagen voor elke discussie waartoe je uitgenodigd wordt.
Je kunt ook iemand terechtwijzen, maar niet op energieke of negatieve manier. Verwoord je gevoel.
'Ik vind het niet prettig om daar zo over te praten, ik zou liever een oplossing zoeken ..of het hierbij laten'.

Je zult zien, ze gaan minder zeuren in jou bijzijn ! ! ! Wat een rust voor je oren.

'O, maar dan gaat niemand meer met me willen praten Clark !.'
Een denkfout want:

Mensen gaan je ook meer vertrouwen als je niet mee-praat achter iemands rug want iedere roddelaar weet:
Wat ze achter een ander zijn rug zeggen, zeggen ze ook achter jouw rug !
Ze gaan jou vaker in vertrouwen nemen, op een positieve manier.

Alweer een reden achter klagen verklaard via het programma van Will Bowen.

Zo, ik wens je een goede en klaagvrije dag,
groeten van Coach Clark Kent


Geen opmerkingen:

Een reactie posten