woensdag 20 januari 2016

Mediteren met coach 18, Zen schoenen poesten, Zen scheren en mindfull Apps


Hoe gaat het met oefenen in jouw week twee van de mindfulness training?

Hou vol, oefen, oordeel niet over de oefeningen, én wees niet te streng voor jezelf.

Het is natuurlijk tof dat je tijdens het mediteren (zo af en toe) in een kalme, heldere geestestoestand verkeert, maar het zal je leven alleen veranderen als je die toestand ook in het dagelijkse leven kunt bereiken. De vruchten van meditatie blijven niet beperkt tot het meditatiekussen.

We nemen de voordelen ook mee, los van de formele (omschreven, vastgelegde) zitmeditaties (ligmeditaties, loopmeditaties, etc.)
We doen daarom ook informele (vrije, spontane) meditaties, in het echte leven.

Informele oefeningen zijn de adempauzes, en de (zelf)observaties die je enkele momenten per dag doet. Met rustige aandacht iets eten bijvoorbeeld, of de trap op gaan, of schoenen poetsen (zoals ik vandaag o.a. deed - zenpoetsen), of scheren, etc.

Er zijn handige hulpmiddeltjes om je te helpen denken af en toe een moment te nemen.
Hier volgen wat links in blauw naar nuttige apps, om aan te klikken.

Je telefoon als mindfulness-bel (deze heb ik).
Als ringtone kun je een mindfulness bel instellen, zo weet je wanneer je meditatie stopt en jij je ogen kunt openen zonder de klok in de gaten te moeten houden.

Er is een gratis mindfulness bel (App) die je gemakkelijk op jouw smartphone kunt zetten. Deze geeft elk uur, onregelmatig, een klank waardoor je even een informeel moment kan doen.
Uw coach vind deze goed omdat je de klankschaal ook kunt horen als je geluid af staat (je kunt dit allemaal instellen). Geen gedoe van allerlei meldingen en oproepen, maar de bel wel.

Je kunt nog verder gaan in mindfulness apps, met meditaties ingesproken door bekende personen, of contact hebben met een buddy of groepen, zien waar andere gelijkgezinden mediteren enzovoorts. Dat gaat mij dan te ver, het nieuw van die gadgets zou me afleiden en op den duur gaan vervelen waardoor ik afhaak. Maar misschien is het wel iets voor jou, er zitten hele goede tussen.

Vandaag heb ik mijn oudste zoon zich leren scheren, hij vroeg er al even naar.
Scheren is iets waar je beter je aandacht bij houd. We hebben wel gelachen toen ik de bel er bij nam en we er een sessie mindful scheren van maakten.
Wat een mijlpaal, je eerste scheerbeurt. Deze zal hij zich zeker herinneren.

Ik heb vandaag Lois ook zitten stangen met mijn bel app. Humor is heel belangrijk bij ons thuis.

Met een lichte glimlach mediteren, of dingen doen, helpt ook. Een glimlach ontspant het gelaat, dat is pure wetenschap.

Tot morgen. Veel succes met je uitgewerkte en vrije oefeningen (hahahaha, de bel gaat, echt waar ! wicked).
On the phone with coach Clark Kent


Geen opmerkingen:

Een reactie posten