vrijdag 29 juni 2012

Klaagvrij worden met Kent: Proficiat je bent nu bewust incompetent !

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 8/ dag 15 met het paarse bandje om de pols(en). 


Nu 3 dagen klaagvrij, moeilijk hoor.


De frustratie is..
adviezen over wat je kunt verbeteren in je leven, adviezen over relaties, gezin, vriendschap, geluk, werk, eten, bewegen, spiritualiteit ..er zijn bibliotheken over vol geschreven. Zelf heb ik twee boekenrekken vol keigoede literatuur rond psychologie en zelfhulp.. 
Maar hóe je werkelijk deze adviezen in de praktijk brengt, hoe je meer grip krijgt op je gedrag, blijft  voor veel mensen een duistere zaak. Het is immers meer dan gewoon maar het advies opvolgen, het zomaar doen!, of erger nog 'luisteren naar je ziel' (gubbel). 


Alleen luisteren naar advies helpt niet.


Met het bandje om merk ik op hoeveel ik klaag, zeur, mopper, zaag, roddel. Ik herinner me de eerste keer om 21 dagen klaagvrij te blijven (+ een jaar geleden) goed. In het begin zal het je, zoals bij mij, verbazen hoe vaak je zeurt. Iedereen die er mee begint, zegt het me; 'nu valt het me pas op hoe vaak.. '
en dat is normaal. Zo leren we nu eenmaal alles!




Alle Leren gaat in 4 fasen:

  • onbewust incompetent (Hulk)
  • bewust incompetent
  • bewust competent
  • onbewust competent
In het begin weet je niet hoe slecht je bent - en dat is een zegen want anders zou je er niet aan (durven) beginnen. Het is de mens eigen om te denken dat het gemakkelijk te leren is. Je bent er je eigenlijk niet van bewust dat je iets moeilijks gaat doen, dus je begint. Of het nu gaat om fietsen, skiën, jongleren, gitaar spelen, paard rijden, mediteren, schilderen of iets anders.. 
In de psychologie heet dit het 'Dunning-Krugereffect', genoemd naar Justin Kruger en David Dunning (Cornell University, gepubliceerd in het Journal of Personality and Social Psychology, december 1999).
Je begint er aan, en beginnen is waarschijnlijk de eerste en moeilijkste stap. Voila. Zonder het Dunning-Krugereffect zouden we er niet eens aan beginnen.

Als je eenmaal doorhebt (bewust) hoe veel je klaagt (incompetent bent in het niet klagen) is je tweede fase begonnen! Je bent je nu pijnlijk gewaar van hoe vaak je klaagt.
Dat is goed. Chronische klagers lopen de kans om uitgesloten te worden, mensen ontdekken immers dat klagers al hun energie opslokken. Wellicht ken je mensen die je volledig uitgeput achterlaten, echte klaagzuchtigen (verslaafd aan klagen). 

Omgekeerd zijn er ook mensen die weigeren het slachtoffer te spelen, onder gelijk welke moeilijke omstandigheden blijven ze optimisten. In het rusthuis ontmoet ik dagelijks zulke mensen, zelfs terminale cliënten die opgewekt en vriendelijk blijven. 

Voordat je op zoek gaat naar de goeie en de slechte nog een waarschuwend woordje voordat je gaat oordelen. Bevind jij je in een broeinest van klager? Ben je omgeven door mensen die mopperen? Dan heb ik ontnuchterend nieuws voor jou:
We zijn geneigd om ons te omringen met gelijkgestemden (en gaan andersdenkenden uit de weg).
Daarom is dit 21 dagenprogramma voor jezelf!

Will Bowen schrijft dat hij altijd licht geamuseerd is als hij verzoeken leest om bandjes op te sturen 'omdat de omgeving zo klaagt'.

Jij was misschien ontmoedigd aan het geraken, en dacht het bandje weg te doen, maar als jouw coach wens ik je vandaag dus een dikke proficiat! 

Nu is de fase begonnen dat ik je naast mijn avonturen met het bandje kan gaan informeren over klagen en klaagvrij worden. 

Nog één avontuur van uw coach uit de afgelopen dagen. Ik was onder kennissen en die wisten van het bandje dat ik draag. Frank zei dat hij nooit roddelde. Toen ik vroeg wat roddelen is, zei hij niet liegen over een ander, en dus beweerde hij 'de waarheid zeggen over iemand achter zijn rug is niet eens roddelen'.
Nee Frank roddelen is 'slecht spreken over iemand die er niet bij is'. Het feit dat het wel of geen leugen is, of dat het mild of lachend is, doet er niet toe. Iemands slechte eigenschappen bespreken met derden is roddel. 
We waren het er snel over eens en Frank zei dat hij een roddeltante was en er iets aan moest doen (hij sprak zijn roddelen altijd goed als hij maar oprecht was geweest - een nee (no no) dus!)
Een loyale vriend spreekt goed over je achter je rug

Ah, de zon komt er door dus ik vlieg (fiets) even 't stad in


Hou vol !
Clark Kent


2 opmerkingen: